Maaseudun Tulevaisuus
Ihmiset & kulttuuri

Aarre: Jaakko Putkisaari opettaa lapsia nikkaroimaan – monelle koulu on ainoa paikka kehittää kädentaitoja

Ihmiset & kulttuuri 28.05.2017

Nykyisessä opetussuunnitelmassa taito- ja taideaineiden osuutta on vähennetty.


Sari Tammikari
Opettaja Jaakko Putkisaari esittelee pylväsporakoneen toimintaa Aatos Kalmille ja Julius Koskivaaralle.
Opettaja Jaakko Putkisaari esittelee pylväsporakoneen toimintaa Aatos Kalmille ja Julius Koskivaaralle.
Sari Tammikari
Opettaja Jaakko Putkisaari esittelee pylväsporakoneen toimintaa Aatos Kalmille ja Julius Koskivaaralle.
Opettaja Jaakko Putkisaari esittelee pylväsporakoneen toimintaa Aatos Kalmille ja Julius Koskivaaralle.

Espoon Pakankylän koulun kahdeksan 4. luokan oppilasta täyttävät pienen veistoluokan. Tunnelma on innostunut.

"Perjantai on ihan paras päivä viikossa, koska ruuan jälkeen on veistoa ja sitten pääsee kotiin!", ilmoittaa Aatos Kalmi. Luokkatoverit nyökkäilevät vieressä.

Viime vuoden loppuun saakka teknisten töiden työt tehtiin Pakankylässä koulun jumppasalissa. Salin päädyssä oli kolme höyläpenkkiä, työkaluvarastot ja erillinen materiaalihuone. Nyt jumppasali on jaettu kiinteällä seinällä liikuntatilaksi ja veistoluokaksi, joka varustettiin vastaamaan nykyajan vaatimuksia.

"Kyllä täällä on välillä aika ahdasta, mutta aina me ollaan mahduttu", opettaja Jaakko Putkisaari toteaa. Hyvät tavat ja toisten huomioon ottaminen ovat tärkeä osa opetuksen sisältöä.

Nykyisessä opetussuunnitelmassa taito- ja taideaineiden osuutta on vähennetty ja painopistettä siirretty käsillä tekemisestä suunnittelemiseen. Samalla tietotekniikan osuutta näiden aineiden opetuksen sisällössä on lisätty.

Käsityöaineiden opettajilla on huoli siitä, oppivatko heidän oppilaansa edes perustaitoja. Käsityötä kun oppii vain kättä harjoittamalla, ja myös suunnittelun perustana on käsityöprosessin ymmärtäminen.

"Monelle lapselle koulu on ainoa paikka, jossa voi harjoitella näitä taitoja. Oppilaat toivovat lisää tunteja, jotta he saisivat rauhassa keskittyä tekemiseen", Putkisaari kertoo. Jos ei ikinä ehdi saada työtään valmiiksi, innostus häviää.

Oppilaat ovat kiinnostuneita käyttöesineiden tekemisestä, ja vanhemmat ottavat niitä ilahtuneina vastaan. Itse tehtyjen puuesineiden näkeminen käyttöesineinä on tärkeä kokemus lapselle.

Lue Aarteen jutusta, miten Putkisaari innostaa oppilaitaan, mikä veiston opetuksessa on tärkeintä ja mitä veistoluokassa nikkaroidaan.

Aiheeseen liittyvät artikkelit