Ihmiset & kulttuuri

Kirjabloggareista tuli merkittäviä vaikuttajia: "Tuntuu, että harvalla mediassa on enää aikaa perehtyä kirjaan"

Ihmiset & kulttuuri 19.10.2017

Kustantajat seuraavat jo suurella kiinnostuksella mitä kirjabloggarit puuhaavat. Suuri yleisö on löytänyt blogit.


Jukka Pasonen
Bloggarien tekemiset ovat kustantajien mielestä jo paljon enemmän kuin touhuilua. Kirjablogit ovat nykyään merkittävä kirjojen markkinointikanava.

Bloggareista on kehittynyt merkittäviä mielipidevaikuttajia kirjamaailmaan. Ainakin, jos kirjojen kustantajilta kysytään.

"Kestää aikansa, että blogi lyö itsensä läpi, mutta viime vuosina niin on käynyt monelle suomalaiselle kirjablogistille. Ilmiö on laajentunut meidän kustantajien kannalta kiinnostavaksi viimeisten 3–4 vuoden aikana", arvioi Kariston toimitusjohtaja Mika Kotilainen.

Samaa mieltä on Tammen markkinointi- ja viestintäpäällikkö Timo Taussi.

"Kirjablogit ovat rantautuneet nyt tukevasti Suomeen. Me suhtaudumme ilmiöön erittäin positiivisesti. Lehtien kulttuuritoimitukset ovat pienentyneet, joten bloggaajien toiminta tuo uutta lisänäkyvyyttä."

Docendon kustantaja Juha Virkki pitää bloggareita arvokkaana voimavarana.

"Bloggaajat ovat arvokkaita, koska blogit ovat vertaismedia. Kustantajalle blogeista saa hyvää palautetta. Pyrimme huomioimaan bloggaajat aivan yhtä hyvin kuin perinteisen median."

Timo Taussi pystyy heittämään lonkalta heti pari blogia, joita suositella:

"Lumiomena on aika suosittu ja Kirsin kirjanurkka tulee myös mieleen."

Kotilaisen mukaan kustantajat kutsuvat nykyään bloggareita lähes kaikkiin tilaisuuksiinsa.

"Julkkareihin tietenkin, mutta myös kauden muihin tilaisuuksiin. Sillä saa yleensä uutuuksille nopeasti näkyvyyttä. Lehtien arvosteluja saa odotella pidempään."

Kustantajat ovat yhtä mieltä, että kirja-arvioiden saaminen lehtien sivuille on vaikeutunut.

"Kulttuurisivujen määrä on pienentynyt. Enää ei arvioida järjestelmällisesti kaikkea", Taussi tietää.

Docendon kustantaja Juha Virkki pitää lehtien kirja-arvioita edelleen arvokkaina, mutta:

"Kirja-arvioiden, erityisesti tietokirja-arvioiden, määrä on pudonnut vauhdilla. Tuntuu, että harvalla mediassa on enää aikaa perehtyä kirjaan, joka vaatii pysähtymistä ja aikaa. Kirja-arviot ovat kuitenkin lukijoiden korkealle arvostamia juttuja, joten soisin tämän muuttuvan."

Kariston Kotilainen uskoo edelleen siihen, että toimittajat sinällään ovat kiinnostuneita kirjasta.

"Kirjoihin suhtaudutaan positiivisesti. On vielä toimittajia, jotka lukevat aktiivisesti vapaa-ajallaan. He myös arvioivat mielellään kirjoja. Aika on ongelma."

Huomio kiinnittyy helpoimmin ajankohtaisiin aiheisiin.

"Pitäisi olla aina ilmiöissä aallonharjalla. Toimittajien henkilökohtaisilla kiinnostuksenkohteillakin on väliä", Taussi muistuttaa.

Ensi viikon torstaina alkavat Helsingin kirjamessut ovat kustantajille vuoden tärkein tapahtuma. Tammen ja WSOY:n yhteisosasto on messujen suurin.

"Eri lavoilla ja messuosastoilla meillä on yhteensä yli 200 ohjelmanumeroa, kirjailijahaastattelua ja signeeraustilaisuutta."

WSOY tuo messuille amerikkalaisen menestyskirjailijan Dan Brownin, jonka esiintymiseen on ilmoittautunut jo reilusti yli 1000 henkilöä.

"Luvassa on siis melkoinen spektaakkeli. Kirjamessut ovat meille erittäin tärkeitä tapahtumia, joihin panostamme myös markkinoinnillisesti", Taussi lupaa.

Myös Karistolle kirjamessut on koko vuoden tärkein markkinointiponnistus.

"Meillä on 70 neliön osasto ja paikalla on messujen aikaan viitisenkymmentä henkeä kirjailijat mukaan lukien. Luvassa on hieno tapahtuma, jota odotamme aina innolla", Mika Kotilainen sanoo.

Myös Docendo on vuoden tärkeimmässä kirjatapahtumassa näyttävästi mukana.

"Meillä on paikalla viitisenkymmentä kirjailijaa. Pelkästään esillä oleminen messuilla ei ole se juttu, vaan siellä myös myydään hyvin kirjoja. Lisäksi messuilla näkee, miten kirja-alalla juuri nyt menee."

Lumiomena-blogi

Kirsin kirjanurkka

Aiheeseen liittyvät artikkelit