Ihmiset & kulttuuri

Lähteekö aamusi nihkeästi käyntiin? Asiantuntija antaa vinkit parempaan heräämiseen

Ihmiset & kulttuuri 05.12.2017

Tutkimusprofessorin mukaan ei ainakaan kannata kerryttää univelkaa.


Kari Salonen
Näin talvella pimeän aikaan aamuisin saattaa tuntua siltä, ettei sängystä jaksa heti nousta.

Näin talvella pimeän aikaan aamuisin saattaa tuntua siltä, ettei sängystä jaksa heti nousta. Lisäksi päivä ei lähde ehkä käyntiin vielä monen tunninkaan kuluttua heräämisestä.

Kysyimme asiantuntijalta, miten aamuisin heräisi energisempänä.

THL:n tutkimusprofessori Timo Partonen korostaa, että univelkaa kannattaa välttää.

"Koska univelka, jos sitä pääsee kertymään, pahentaa väsymyksen tunnetta", hän sanoo.

Käytännössä tämä hoituu niin, että kiinnittää huomiota nukkumisaikatauluihin.

Partonen muistuttaa, että unentarpeessa on yksilöllisiä eroja. Siinä missä toinen aikuinen pärjää kuudella tunnilla unta, toinen tarvitsee yhdeksän tuntia.

Toinen keino on Partosen mukaan liikunnan lisääminen. Tutkimusprofessori muistuttaa, että liikuntaa voi huonolla säällä harrastaa sisätiloissa.

Energisempiin aamuihin riittää tutkimusprofessorin mukaan se, että harrastaa sykettä nostavaa liikuntaa pari kolme kertaa viikossa. Liikunnan olisi hyvä kestää puolesta tunnista tuntiin. Mikään ei toki estä sitä, että liikuntaa harrastaisi vielä tätäkin enemmän.

Jotta liikunta parantaa unen laatua ja ehkäisee aamuväsymystä, liikuntaa olisi Partosen mukaan hyvä harrastaa loppuiltapäivästä.

Kolmas asia, jolla aamuistaan voi tehdä energisempiä, on valon lisääminen aamuun. Koska näin talviaikaan sitä ei aamulla vielä luontaisesti oikein saa, kehottaa Partonen kääntymään kirkasvalolamppujen puoleen. Valon lisääminen tekee Partosen mukaan sisäisestä kellosta aiempaa tarkemman. Lisäksi se parantaa unen laatua.

Heräämisen aikana on tutkimusprofessorin mukaan hyvä käyttää kirkasvalolamppuja. Hän suosittelee noudattamaan kunkin lampun käyttöohjeita.

"Jotta kirkasvalolampulla on välitön virkistävä vaikutus, sitä olisi hyvä käyttää viitenä päivänä viikossa", Partonen neuvoo.

Kirkasvalolampun vaihtoehtona voi myös käyttää Partosen mukaan sarastusvaloa. Sitä on tarkoitus käyttää puolen tunnin ajan ennen heräämistä.

Aiheeseen liittyvät artikkelit