Ihmiset & kulttuuri

Selkäliitto neuvoo: Näin säästät selkääsi joulusiivouksessa

Ihmiset & kulttuuri 14.12.2017

Selkäliitto suosittelee esimerkiksi siivoamaan päivällä.


Jaana Kankaanpää
Siivous on parhaimmillaan arkiliikuntaa, joka vahvistaa koko selkää.

Siivous on parhaimmillaan arkiliikuntaa, joka vahvistaa koko selkää. Jos siivousasento ei ole kunnossa, askareet voivat kuormittaa kuitenkin selkää. Selkäliitto antaa tiedotteessaan vinkkejä siihen, miten selkää voi säästää joulusiivouksessa.

"Siivouksessa, kuten muissakin arkisissa askareissa, kannattaa huomioida oikeat työasennot ja jakaa töitä eri päiville, jottei selkä rasitu. Kun työt suunnittelee etukäteen ja jakaa tehtäviä perheenjäsenten kesken, säästyy myös stressiltä", Selkäliiton järjestö- ja liikuntatoiminnan koordinaattori Hanna Kääriäinen neuvoo tiedotteessa.

Tiedotteessa Selkäliitto neuvoo siivoamaan päivällä. Tämä johtuu siitä, että välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja silloin herkempiä vaurioitumaan. Jos siivoukseen kuitenkin on aikaa vain aamulla, on hyvä tehdä muutama lämmittelyliike ennen siivouksen aloittamista.

Selän kannalta on parempi siivota pienissä erissä ja useampana päivänä kuin tehdä suursiivous kerralla. Selkäliitto suosittelee myös jakamaan siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.

Siivoamisen lomassa tulisi myös muistaa pitää taukoja. Istu välillä tai käy lattialle pitkäksesi ja nosta polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.

Kun kerää tavarat lattialta ennen imurointia, välttyy kyykistelyltä imuroinnin aikana.

Imurointi tulisi tehdä selkä suorassa. Tästä syystä imurin varsi kannattaa säätää riittävän pitkäksi.

Kun siivoaa, kannattaa se tehdä molemmilla käsillä. Tällöin toinen käsi tai kehon toinen puoli ei ylirasitu ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.

Olennaista on Selkäliiton mukaan myös opetella oikea nostotekniikka. Hyvässä nostotekniikassa koukistetaan polvia ja lonkkia, jolloin alaselkään jää luonnollinen notko.

Siivotessa on hyvä tehdä joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Saat näin voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.

Aiheeseen liittyvät artikkelit