Ihmiset & kulttuuri

Pidä aivot virkeinä ja ravittuina – Viisi neuvoa muistisairauden ehkäisyyn

Ihmiset & kulttuuri 06.01.2018

Muistisairauden syntyyn vaikuttavat sekä perintötekijät että elämäntavat. Terveellinen ruokavalio on kaiken a ja o.


Stiina Hovi
Kalasta, kasviöljyistä ja pähkinöistä saa pehmeää rasvaa, joka auttaa aivoverisuonia pysymään hyvässä kunnossa.

Suomessa todetaan vuosittain noin 13 000 uutta muistisairautta. Yhteensä muistisairauspotilaita on noin 120 000. Suurin osa sairastuneista on yli 75-vuotiaita, mutta osa sairastuu jo työikäisenä. Sairastumiseen vaikuttavat sekä perintötekijät että elämäntavat.

Tutkimustieto muistisairauksien synnystä ja hoidosta onneksi lisääntyy jatkuvasti. Nykyään muistisairauden ensimmäiset merkit pystytään havaitsemaan aivoista jo parikymmentä vuotta ennen oireiden ilmaantumista.

Neurologian professori Hilkka Soininen Itä-Suomen yliopistosta pitää varhaista diagnosointia erittäin tärkeänä taudin hidastamisen kannalta. Soininen on yksi Suomen johtavista muistisairauksien tutkijoista.

"Varhaisvaiheessa muistisairautta ei pystytä hoitamaan lääkkeillä, mutta nykytiedon mukaan sitä voidaan hidastaa ravitsemushoidolla."

Juuri valmistuneen eurooppalaisen Lipidi Diet -tutkimuksen mukaan varhain aloitettu kliinisen ravintovalmisteen käyttö ehkäisi ajattelu- ja toimintakyvyn heikkenemistä merkittävästi varhaisvaiheen Alzheimer-potilailla. Valmiste sisältää muun muassa omega-3-rasvahappoja, koliinia, fosfolipidejä, antioksidantteja ja B-ryhmän vitamiineja.

"Tulokset lisäävät ymmärrystä ravitsemushoidon mahdollisuuksista. Oikealla ruokavaliolla voidaan tukea aivokudoksen säilymistä."

Kun muisti alkaa reistailla, Soininen kehottaa hakeutumaan lääkäriin juttelemaan asiasta. Muistin testaaminen on helppoa.

"Varhainen diagnoosi voi antaa monta toimintakykyistä vuotta lisää elämään."

Näin ehkäiset muistisairautta

1. Hoida sydäntäsi

Sydänterveys on aivoterveyttä. Korkea verenpaine ja kolesteroli kannattaa hoitaa kuntoon ja paino pitää hallinnassa, jotta aivoverisuonet pysyvät hyvässä kunnossa. Myös diabetes lisää riskiä sairastua muistisairauteen, minkä takia sen hoitosuosituksia on hyvä noudattaa.

2. Syö terveellisesti

Aivot nauttivat terveellisestä ja monipuolisesta ruuasta. Kasvikset ja hedelmät ovat muistiystävällisen ruokavalion peruspilareita. Lisäksi aivot tarvitsevat melko runsaasti rasvaa. Myös sen laatua kannattaa tarkkailla. Kalasta, kasviöljyistä ja pähkinöistä saa pehmeää rasvaa, joka auttaa aivoverisuonia pysymään hyvässä kunnossa. Sen sijaan kovien rasvojen käyttöä kannattaa rajoittaa.

3. Liiku

Aivot rakastavat liikuntaa. Hyvä tavoite on harrastaa vähintään kolme kertaa viikossa reipasta liikuntaa, jossa tulee myös hiki. Aerobinen liikunta ehkäisee sydän- ja verisuonitauteja, parantaa unta ja virkistää oloa. Kehonhuoltolajit auttavat ehkäisemään aivoille haitallista stressiä.

4. Ole sosiaalinen

Aivot virkistyvät sosiaalisista virikkeistä. Harrastukset, joissa pääsee tapaamaan muita ihmisiä, aktivoivat aivoja monipuolisesti. Esimerkiksi kulttuuritapahtumat tai käsityöillat ovat erinomaista muistihuoltoa.

5. Tumppaa tupakat

Nikotiini on aivoille myrkkyä ja aiheuttaa niissä monia muutoksia. Tupakointi lisää muistisairauden riskiä, koska se heikentää aivojen verenkiertoa ja samalla muistin toimintakykyä.

Aiheeseen liittyvät artikkelit