Ihmiset & kulttuuri

Traktorimiehen taukojumppa – tee edes nämä, niin veri kiertää taas

Ihmiset & kulttuuri 25.02.2017

Liikkeiden tekeminen onnistuu jopa kuskin pukilla sekä renkaasta tukea ottaen.


Jaana Kankaanpää
Traktorilla paljon ajava Juha Halme hyppää välillä kuskinpukilta jaloittelemaan, mutta muu taukoverryttely tahtoo kuulemma unohtua.
Traktorilla paljon ajava Juha Halme hyppää välillä kuskinpukilta jaloittelemaan, mutta muu taukoverryttely tahtoo kuulemma unohtua.
Jaana Kankaanpää
Leveän selkälihaksen ja takareiden venytys. Seiso lantionlevyisessä haara-asennossa. Ota molemmilla käsillä kiinni esimerkiksi traktorin renkaasta. Kallista ylävartaloa eteenpäin lonkkanivelistä ja pidä selkä suorana. Polvet ovat pienessä koukussa. Älä kohota päätä, vaan pidä niska suorana selkärangan jatkeena. Tunne venytys selässä ja takareisissä Toistot: 3 x 10–30 sekuntia, välillä pystyyn nousten.
Leveän selkälihaksen ja takareiden venytys. Seiso lantionlevyisessä haara-asennossa. Ota molemmilla käsillä kiinni esimerkiksi traktorin renkaasta. Kallista ylävartaloa eteenpäin lonkkanivelistä ja pidä selkä suorana. Polvet ovat pienessä koukussa. Älä kohota päätä, vaan pidä niska suorana selkärangan jatkeena. Tunne venytys selässä ja takareisissä Toistot: 3 x 10–30 sekuntia, välillä pystyyn nousten.
Jaana Kankaanpää
Lonkankoukistajien venytys. Ota tukea renkaasta ja ota pitkä askel eteen. Koukista edessä olevaa polvea ja katso ettei polvi ulotu yli jalkaterän. Pidä takimmainen polvi hieman koukussa ja ojenna selkä suoraksi. Tuo lantio eteenpäin ja tunne venytys takimmaisen jalan lonkan koukistajassa ja etureidessä. Toistot: 3 x 10–30 sekuntia molemmilla jaloilla.
Lonkankoukistajien venytys. Ota tukea renkaasta ja ota pitkä askel eteen. Koukista edessä olevaa polvea ja katso ettei polvi ulotu yli jalkaterän. Pidä takimmainen polvi hieman koukussa ja ojenna selkä suoraksi. Tuo lantio eteenpäin ja tunne venytys takimmaisen jalan lonkan koukistajassa ja etureidessä. Toistot: 3 x 10–30 sekuntia molemmilla jaloilla.
Jaana Kankaanpää
Lonkan koukistus seisten. Seiso kapeassa haara-asennossa. Aktivoi keskivartalo vetämällä kevyesti napaa kohti selkärankaa. Koukista toista lonkkaa ja nosta polvi ylös 90 asteen kulmaan. Alaselkä ei saisi pyöristyä liikkeen aikana. Toistot: 10 kertaa molemmilla jaloilla.
Lonkan koukistus seisten. Seiso kapeassa haara-asennossa. Aktivoi keskivartalo vetämällä kevyesti napaa kohti selkärankaa. Koukista toista lonkkaa ja nosta polvi ylös 90 asteen kulmaan. Alaselkä ei saisi pyöristyä liikkeen aikana. Toistot: 10 kertaa molemmilla jaloilla.
Jaana Kankaanpää
Rintarangan kierto seisten. Aktivoi keskivartalo vetämällä kevyesti napaa kohti selkärankaa. Laita kädet ristiin rinnalle. Kierrä rauhallisesti olkapäitä ja hartioita puolelta toiselle. Tämän voi tehdä joko seisten (kuvassa) tai istuen, mutta yläselän liikkeen aikana lantio ei saa kiertyä. Toistot: 10–15 kertaa molemmille puolille.
Rintarangan kierto seisten. Aktivoi keskivartalo vetämällä kevyesti napaa kohti selkärankaa. Laita kädet ristiin rinnalle. Kierrä rauhallisesti olkapäitä ja hartioita puolelta toiselle. Tämän voi tehdä joko seisten (kuvassa) tai istuen, mutta yläselän liikkeen aikana lantio ei saa kiertyä. Toistot: 10–15 kertaa molemmille puolille.
Jaana Kankaanpää
Rintarangan kierto istuen. Aktivoi keskivartalo vetämällä kevyesti napaa kohti selkärankaa. Laita kädet ristiin rinnalle. Kierrä rauhallisesti olkapäitä ja hartioita puolelta toiselle. Tämän voi siis tehdä joko istuen (kuvassa) tai seisten, mutta yläselän liikkeen aikana lantio ei saa kiertyä. Toistot: 10–15 kertaa molemmille puolille.
Rintarangan kierto istuen. Aktivoi keskivartalo vetämällä kevyesti napaa kohti selkärankaa. Laita kädet ristiin rinnalle. Kierrä rauhallisesti olkapäitä ja hartioita puolelta toiselle. Tämän voi siis tehdä joko istuen (kuvassa) tai seisten, mutta yläselän liikkeen aikana lantio ei saa kiertyä. Toistot: 10–15 kertaa molemmille puolille.

Traktorilla päryyttäessään Juha Halme hyppää välillä jaloittelemaan, mutta muu taukoverryttely tahtoo unohtua.

Tätä juttua varten hän testasi liikkeet, jotka Selkäliitto laati Maaseudun Tulevaisuuden pyynnöstä paljon traktorissa istuvia varten.

Halme yllättyy, miten kätevästi rintarangan kierto sujuu kuskin pukilla istuessakin, samoin lonkankoukistajien venytys renkaasta tukea ottaen.

Kehon jäykkyyden hän huomaa selkälihasten ja takareisien venytyksessä. "Tämä on pahin", hän sanoo ähkäisten.

Viljelijän ammatti oli Mäntsälän Ohkolassa asuvan Halmeen tavoite jo 16-vuotiaasta lähtien. Pari vuotta aiemmin hän oli saanut moottorisahan syntymäpäivälahjaksi.

Halmeen mukaan viljelijäväki on kovilla toimeentulosta kamppaillessaan.

"Jos gallupissa kysyttäisiin, kuinka moni haluaa jatkaa maanviljelijänä, varmasti suuri osa haluaisi, kunhan vain olisi toimintaedellytyksiä. Rikastumaan ei kukaan pääse, mutta edes pärjättäisiin", Halme sanoo.

Hän itsekin joutuu täydentämään 120 hehtaarin viljanviljelyä konehuoltoyrittäjänä.

"Talvisin teen myös lumitöitä, auraan teitä ja pihoja."

Töitä riittää ylipäätään, sillä Halme on puolisonsa kanssa "kahden maatilan loukussa".

"Emäntä pitää Lempäälässä 140 kilometrin päässä yksin keskikokoista karjatilaa. Viikonlopuiksi suuntaan sinne", Halme kertoo.

Hän korostaa, että viljelijöilläkin on ensimmäinen edellytys pysyä terveenä mahdollisimman pitkään, sillä jos jokin paikka kipeytyy pahasti, käy ammatin harjoittaminen hankalaksi.

"Sekä fyysisestä että henkisestä jaksamisesta on pidettävä huolta", hän muistuttaa muitakin.

Nämä liikkeet kehittävät alaselän ja lantion asennon hallintaa sekä parantavat lonkankoukistajalihasten ja takareisien liikkuvuutta.

Tehdessäsi liikkeitä muista rauhallinen hengitys.

Traktorimiehen taukojumpan ovat suunnitelleet ja ohjanneet Selkäliitto ry:n järjestö- ja liikuntatoiminnan koordinaattori Hanna Kääriäinen sekä selkäneuvonnan koordinaattori Linnéa von Hedenberg-Löfman. Liikkeet käyvät luonnollisesti myös naisille.

Lisää liikkeitä, muun muassa Tosimiehen selkätreenin ohjeet, saa tilaamalla Selkäliitosta (minimitilaus 10 kappaletta) ja ne voi nähdä myös Selkäliiton verkkosivuilta selkaliitto.fi.

Lue myös:

"Kun viimeksi venyttelin 9 vuotta sitten, olin 2 viikkoa sairauslomalla" – Tosimiehen treeni ehkäisee selkävaivoja

Tiesitkö: Ovenkarmi karkottaa hartiajumin

Tiesitkö: Näin pääset eroon emännänkyhmystä

Tiesitkö: "Talonpojan suppo" karkottaa nuhan

Aiheeseen liittyvät artikkelit