Maaseudun Tulevaisuus
Kantri

Oma keskosvauva antoi idean lastenvaateyritykseen: "Nepparit on ainoa, mitä ei saa Suomesta"

Kantri

Oma keskosvauva antoi idean lastenvaateyritykseen: "Nepparit on ainoa, mitä ei saa Suomesta"

Kantri 13.09.2017 Palokka

Jyväskyläläisestä Marica Jensenistä on tullut kahden erillisen, täysin kotimaisia lastenvaatteita valmistavan yrityksen toimitusjohtaja.

Löysin tilat vanhasta päiväkotikiinteistöstä ja paikallisen TE-toimiston avulla henkilöstön. Kaikki meillä työskentelevät ovat työllistettyjä.

Sanotaan, että yrityksellä on oltava tarina. Melli Eco Designilla sellainen todella on.

Tarina sai alkunsa vuonna 2010, kun Marica Jensen odotti kaksosia. Synnytys käynnistyi raskausviikolla 23. Vain 580 grammaa painanut tytär selviytyi, mutta kaksoisveli kuoli muutaman tunnin ikäisenä.

Pari vuotta myöhemmin Jensen oli uudestaan raskaana ja synnytyksen pelättiin taas käynnistyvän ennenaikaisesti. Jensen makasi sairaalassa liikkumakiellossa. Silloin hän havahtui siihen, ettei keskosille sopivia lastenvaatteita juuri ollut myynnissä.

Syntyi ajatus lastenvaatemallistosta, jonka pienimmät vaatteet ovat 36-senttisen kokoa. Täysiaikaisille vastasyntyneille sopivat koon 50 tai 56 vaatteet.

Jensenin tarina on saanut onnellista jatkoa. Poika syntyi täysiaikaisena, ja myöhemmin perheeseen on saatu vielä yksi poika lisää.

Myös yrityksellä on mennyt vähintään mukavasti.

Melli Eco Design perustettiin vuonna 2012. Alkujaan Mellin vaatteet teetettiin alihankintana pohjanmaalaisessa ompelimossa.

Sitten SOK kiinnostui Melli Eco Designin vaatteista. Yrittäjä vastasi kysyntään perustamalla toisen, marketeissa myytävän vaatemerkin Hilla Clothingin. Hillan vaatteita on myyty vuoden 2015 alusta alkaen Prismoissa ja nyt myös Citymarketeissa.

Kun toinen, suurempien volyymien vaatemerkki tuli mukaan kuvioihin, oman ompelimon perustaminen tuli ajankohtaiseksi.

"Löysin tilat vanhasta päiväkotikiinteistöstä ja paikallisen TE-toimiston avulla henkilöstön. Kaikki meillä työskentelevät ovat työllistettyjä."

Työntekijöitä on yli kymmenen.

Melli Eco Design ja Hilla Clothing ovat erilliset yritykset. Molempien vaatteet kuitenkin ommellaan samassa ompelimossa Jyväskylän Palokassa.

Marica Jensenin yrityksellä on ollut yhteistyöprojekti Valtran kanssa. Yrityksen suunnittelema ja valmistama lastenvaatemallisto tuli tänä syksynä myyntiin.

"Tärkein asiakaskunta on Suomessa, ja kotimaisuus kiinnostaa", Jensen sanoo.

Lastenvaatteisiin käytetty puuvillalanka tilataan Kreikasta, mutta koko sen jälkeinen valmistusprosessi on Suomessa. Kankaat kudotaan Kalajoella ja Orivedellä, ja Hillan vaatteet painetaan Nokian Neulomossa. Mellin vaatteisiin teetetään digipainatus toisaalla Suomessa.

Myös kaikki mahdolliset vaatteisiin käytetyt osat, kuten vetoketjut ja kuminauhat, ovat kotimaisia.

"Nepparit on ainoa, mitä ei saa Suomesta."

Jensenin mukaan kotimaisesta ollaan myös valmiita maksamaan. Mellin mallisto on kalliimpi kuin Hillan, ja etenkin isoäidit ovat Mellin vaatteiden tärkeä ostajakunta.

"Hillan tuotteet ovat yleisesti ottaen edullisia. Volyymit ovat niin paljon isommat, että sarjatyössä saavutetaan etuja."

Hillan vaatteet ovat värikkäitä ja monesti raidallisia.

Mellin vaatteiden myynnissä verkkokauppa on tärkeässä roolissa. Sen kautta tulleita tilauksia postitetaan päivittäin. Lisäksi vaatteita myydään tietyissä liikkeissä esimerkiksi pääkaupunkiseudulla ja Tampereella. Nyt vaatteita on kaupan myös Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

"Viennin rooli on kasvamassa. Saimme juuri aikaan merkittävän sopimuksen Venäjälle."

Jensen kiittelee pääsemistään mukaan Keski-Suomen Kasvupolkuun. Sparraukseen valittiin 15 yritystä, joilla on suuri kasvupotentiaali. Kahden päivän ajan ne saivat maksutonta tukea liiketoiminnan kehittämiseen yrityselämän asiantuntijoilta.

"Sieltä saatujen vinkkien avulla kansainvälinen toiminta on pyörähtänyt todella käyntiin."

Viennin lisäksi Melli Eco Designin uudehko aluevaltaus on naistenvaatemallisto.

"Vuosi sitten kesällä mallistoon otettiin muutama naisten tunika. Ensimmäinen erä myytiin parissa tunnissa loppuun", Jensen kertoo.

Hänen mukaansa ostajat arvostavat yksilöllisyyttä, sitä että myynnissä on vain rajattu erä vaatteita.

Laatu on toinen tärkeä arvo. Lastenvaatteiden ostaja voi luottaa siihen, että vaatteen saa hyväkuntoisena kiertoon – ellei ensimmäinen käyttäjä ole onnistunut tahraamaan sitä peruuttamattomasti.

Mellin kaikkein pienimpiä koon 28 ensiasuja ei myydä kuluttajille, vaan niitä toimitetaan yliopistollisiin keskussairaaloihin. Tavallinen vauvanbody näyttää rinnalla jättimäiseltä.

Aiheeseen liittyvät artikkelit