Koneet & autot

Koneviesti: Näin itsenäinen Suomi koneellistui – asiantuntijat lähetettiin traktorioppiin Amerikkaan

Koneet & autot 06.12.2017

Tuontisopimusten tekemiseen annettiin kaikki valtuudet.


Koneviestin arkisto
Ensimmäiset amerikkalaiset traktorit tulivat Suomeen heinäkuussa 1917, jolloin Tanskasta saatiin viisi AllWorkia ja joulukuussa vielä muutama lisää, mutta vähäiset tuonnit eivät kattaneet kysyntää. Muutkin amerikkalaismerkit kiinnostivat, alettiinpa suunnitella kotimaisenkin traktorin valmistusta, mihin prosessiin Kautolan opintomatka liittyi olennaisena osana.

Itsenäistyvä Suomi halusi edistää maataloutensa koneellistumista lähettämällä johtavan koneasiantuntijansa tutustumaan amerikkalaisen traktoriteollisuuden saloihin.

Hankalan ja pitkän matkan tuloksena saatiin tuoreinta mahdollista traktoritietoa, jota alettiin oitis hyödyntää ensimmäisen kotimaisen traktorin suunnittelussa.

Hankkijan koneosaston johtajana toimineelle diplomi-insinööri Juho Kautolalle myönnettiin matkastipendi, jonka turvin hän voisi tutustua sikäläiseen traktoriteollisuuteen mahdollisimman laajasti. Siihen mennessä traktoreista oli kerrottu lyhyesti parissa kirjassa ja muutamassa ammattilehdessä, mutta niiden tekniikkaan ei artikkeleissa paneuduttu.

Muutamille suomalaistehtaille Kautola lupasi hankkia lisenssisopimuksia ja Hankkijan toimeksiannosta hän ottaisi selkoa auto-. moottori-, maanviljelyskone- sähkölaite- ja meijerikoneteollisuudesta, sekä kuiva- ja kondenssimaidon valmistuksesta ja kastelujärjestelmistä. Tuontisopimusten tekemiseen annettiin kaikki valtuudet.

Kierros alkoi Floridasta, missä kohteina olivat raakafosfaattitehtaat, jotka tutkittiin erityisen tarkkaan. Samanlaisia tehtaita saatettaisiin rakentaa tulevaisuudessa vielä Suomeenkin.

Floridan jälkeen oli vuorossa Kansas, jonka pääkaupungista löytyi vieläkin kuljetusta odottavaa kalustoa taannoisen näyttelyn jäljiltä, Tavallaan Kansas Cityssä oli pysyvä traktorinäyttely, sillä se oli Keskilännen traktorikaupan keskus. Kansasin farmareilla oli käytössään peräti 6 000 traktoria, mikä oli enemmän kuin yhdessäkään muussa osavaltiossa.

Coloradossa Kautola pääsi syventymään kastelujärjestelmiin, jonka jälkeen päästiin varsinaiselle traktoriretkelle. Se alkoi luontevasti Illinoisista, missä traktoritehtaita oli eniten. Chicagossa kohteina olivat Titania ja Mogulia tuottaneet International Harvesterin jättikokoiset laitokset, sekä pari muuta tehdasta.

Samasta osavaltiosta löytyivät Averya, Holt Caterpillaria, AllWorkia, Emerson-Brantinghamia, Heideria ja Batesia valmistaneet tehtaat. Wisconsinin puolella tehtiin Casea ja Wallista, Indianassa Advance-Rumelya, Iowassa Waterloo Boyta ja Ohiossa Clevelandia. Monia pienempiäkin konepajoja sisältyi matkaohjelmaan. Kautola yritti saada niittokoneiden lisenssivalmistussopimuksia varsinkin Internationalilta, mutta ajatukselle ei lämmetty.

Tästä pääset Koneviestin sivuille lukemaan koko jutun

Aiheeseen liittyvät artikkelit