Koneet & autot

Koneviesti: Näin toimit, jos kone syttyy palamaan – mittavat vahingot on mahdollista ehkäistä

Koneet & autot 19.12.2017

Syttymisen jälkeen palo etenee eri vauhdilla riippuen palavasta rakenteesta ja palavista materiaaleista.


Seppo Nykänen
Iso sammutuspeite on uutta palojen sammutuksessa. Sillä saa nopeasti huputettua palavan auton tai pienkoneen.

Työkoneita ja autoja palaa vuosittain lukuisia. Tulipalon syttyminen koneiden työskennellessä johtuu usein sähköviasta tai laakerivauriosta, joskus palon aiheuttaa öljyn tai polttoaineen joutuminen kuumaan pakoputkistoon. Koneita palaa myös rakennuspalojen mukana.

Koneviesti pääsi seuraamaan Kuopion Pelastusopiston sammutusharjoitusta opiston harjoitusalueella. Harjoituksessa esiteltiin ja käytettiin uusia ja perinteisiä sammutuslaitteita sekä -tekniikoita. Harjoitus oli järjestetty jo virassa oleville palomiehille jatkokoulutuksena, mutta kyllä ajattelemisen aihetta tuli myös koneurakoitsijoille ja viljelijöille – omalla toiminnalla voi vaikuttaa sekä tulipalon riskiin että sammutustyön tehokkuuteen.

Opiston asiantuntijoina toimivat yliopettaja Ismo Huttu, joka on erikoistunut sammutusmenetelmiin ja vanhempi opettaja Jani Jämsä, jonka erikoisalana on onnettomuuksien ehkäisy.

Palon alkuvaiheessa siviili voi tehdä paljonkin ja estää mittavia vahinkoja. Hätänumeroon kannattaa tietenkin heti soittaa, ja mikäli palo on alkuvaiheessa, voi käyttää alkusammutuskalustoa. Vaahto, jauhesammutin, hiekka tai pelkkä ämpärillinen vettä voi palon alkuvaiheessa hillitä liekkejä riittävästi. Lisäksi sammutuspeitto on pienien palonalkujen tukahduttamisessa toimiva.

Yksi tehokkaimmista sammutuslaitteista on painepesuri – sillä sammuu tehokkaasti hieman isompikin liekki. Myös ammattilaiset käyttävät sammutuksessa korkeapainekalustoa, jolla saadaan vesisumulla pudotettua palokaasujen lämpötilaa. Samasta teemasta on käytössä rajumpaakin tekniikkaa, kuten Cobra, joka suihkuttaa korkeapaineista vettä tai veden ja hiekan seosta. Sammutuksen lisäksi sillä voidaan leikata betoniin aukkoja, josta saadaan sammutusvettä sisään.

Syttymisen jälkeen palo etenee eri vauhdilla riippuen palavasta rakenteesta ja palavista materiaaleista. Herkästi syttyvien materiaalien palossa alkusammutukselle ja työkoneesta poistumiselle saattaa olla pahimmillaan aikaa vain muutama sekunti. Polttoaine- tai öljypalo työkoneessa on jo palon alusta lähtien vaarallinen – liekit ovat heti isot ja kuljettajan vahingoittumisriski on suuri.

Mikäli on mahdollista sammuttaa moottori, tehdään niin ja sitten poistutaan ohjaamosta niin lujaa kuin suinkin. Vasta tämän jälkeen pyritään aloittamaan sammutustoimenpiteet. Palokunta kannattaa soittaa vähänkin isommassa palossa paikalle, koska ammattilaiset osaavat hoitaa myös jälkityöt paremmin.

Lue koko Koneviestin juttu

Aiheeseen liittyvät artikkelit