Koneet & autot

Itselataavan hybridin helppous ilahdutti, mutta takapenkki täyttyi turvaistuimista

Koneet & autot 13.01.2018

Harvaan viidelle rekisteröityyn perheautoon mahtuu kolmea turvaistuinta takapenkille, ei myöskään Lexukseen.


Markku Vuorikari
"Tässä välissä on tullut pari matkaa istuttua", vakuuttaa Lexuksen Suomen markkinointipäällikkö Heikki Laukkanen, jolla on itsellään kaksi pientä lasta.

Kun kolmen alle kouluikäisen lapsen äiti lähtee koeajamaan Lexuksen uudistunutta NX 300h:ta, ensimmäinen testattava asia on takapenkin vetoisuus.

Koska harvaan viidelle rekisteröityyn perheautoon mahtuu kolmea turvaistuinta takapenkille, ei Lexukseenkaan sellaista arsenaalia saatu viriteltyä.

Positiivinen asia oli kuitenkin se, että takapenkille saa asennettua kaksi turvaistuinta ja niiden väliin mahtuu istumaan vielä hoikka mies. Lexuksen Suomen markkinointipäällikkö Heikki Laukkasella on kaksi lasta ja kokemusta vastaavasta tilanteesta oikeassa elämässä:

”Välissä istumisen tekee mahdolliseksi se, että penkki on melko tasainen ja jalkatilaa on keskipaikallakin runsaasti.”

Etupenkkien asetukset saa pitkälle ihmiselle niin, että myös takapenkille jää polvien eteen tilaa. Kyseessä on siis aidosti perheluokan auto, vaikka takapenkillä pään yläpuolelle ei 180-senttisellä monen sormen vertaa tilaa enää jääkään.

Ajossa auto käyttäytyy eleettömästi. Automaatti toimii portaattomasti, mikä on mukava ominaisuus.

Dieselmaasturiin tottunut kuljettaja kiinnittää huomionsa siihen, ettei moottorin tuttua murinaa kuulu edes kovemmin kiihdyttäessä.

Sähkömoottori on hiljainen ja bensamoottori nousee kaupunkiliikenteessä rinnalle tueksi vasta kunnon kaasun polkaisulla.

Auton äänimaailma on muutenkin hiljainen. Moottoritiellä rinnalla märässä kelissä ajavan rekka-auton äänet eivät juuri auton sisällä häiritse.

Myös ovia avatessa äänet kielivät laadusta. Kuuluu tumps eikä ärsyttävä hili­rimpsis.

Auto on kaunis kuin karamelli. Kromia riittää, eikä aasialaisille tyypillinen muovisuus tunnu premium-markkinoille tarkoitetussa autossa. Mersun maasturiin tottuneelle koe­ajajalle muotomaailma on sulava. Nappuloita on kyllä aika paljon.

Nahkapenkit ovat laadukkaat, mutta... Penkit on auttamatta suunniteltu melko pienille ihmisille. Reiden tuki jää pitkällä ihmisellä melko kauas polven taakse.

Lyhyessä kaupunkiliikenteessä tähän ei ehkä kiinnitä niin huomiota, mutta pitemmässä ajossa sen jo huomaa.

Tulevaisuuden kannalta kiinnostava asia on Lexuksen tekniikka. Merkin kaikki mallit ovat itse lataavia hybridejä.

Ominaisuus tarjoaa helppoutta autoilijalle, joka haluaa leimautua hiukan vihreäksi, eikä kuitenkaan halua miettiä pysähdyksiään mahdollisten latauspisteiden mukaisesti. Ja onhan niiden sähköjohtojen sörkkiminen likaiseen autoon säässä kuin säässä ikävää.

Lexuksen Pohjois-Euroopan johtaja Mika Elojärvi muistuttaa, että hybridit ovat vyörymässä automarkkinoille.

”Kymmenen vuoden päästä dieselin haluttavuus on laskenut oleellisesti. Se tulee vaikuttamaan myös nykyisten dieselautojen jälleenmyyntiarvoon.”

Lexuksen NX 300h:n hinnat alkavat etuvetoisena 51 444 eurosta ja nelivetoisena 54 636 eurosta. Mallin päästöt jäävät 117 grammaan, mihin yksikään vastaavan kokoluokan diesel ei kykene.

Saman kokoluokan hybrideissä Lexus on edullisin. Mersun GLC:n hinta lähtee 61 121 eurosta ja Volvon XC60 maksaa lähes 70 000 euroa.

Ennusteiden mukaan tänä vuonna Suomessa myydään noin 330 Lexusta. Vaikka kaiken kaikkiaan Lexus on Suomessa vielä pieni merkki automarkkinoilla, Elojärvi odottaa lähivuosille kasvua.

”Meille hyvä uutinen on se, että uuden auton ostajista 36 prosenttia harkitsee seuraavaksi autokseen hybridiä ja vain 23 prosenttia enää dieseliä.”

Aiheeseen liittyvät artikkelit