Maaseudun Tulevaisuus
Koneet & autot

Autoliiton toimitusjohtaja: "Nopeusrajoitusjärjestelmä on aikansa elänyt"

Koneet & autot 01.09.2017

Toimitusjohtaja ei innostu nopeusrajoitusten laskemisesta.


Autoliiton toimitusjohtaja muistuttaa, että kelien mukaan muuttuvista nopeusrajoituksista on paljon hyviä esimerkkejä ulkomailta.

Yle kertoi viime viikolla, että Suomen suurimmat onnettomuusrysät löytyvät Helsingistä. Kymmenen pahimman onnettomuuspaikan listalle pääsi vain yksi Helsingin ulkopuolinen tieosuus.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen pitää Ylen liikenneonnettomuusselvityksen tuloksia ymmärrettävinä. Niemisen mukaan on selvää, että mitä suurempi kaupunki on, sitä enemmän siellä sattuu vahinkoja.

"Vahinkoja sattuu enemmän, koska autot liikkuvat lähempänä toisiaan", hän toteaa.

Jos taas tarkastellaan vakavampia kuolemaan johtaneita tapauksia, niitä sattuu Niemisen mukaan Helsingissä muuta maata vähemmän.

"Niiltä osin tilanne on parempi, sillä nopeudet eivät ole niin kovia", Nieminen huomauttaa.

Autoliiton toimitusjohtaja muistuttaa, että esimerkiksi kehä ykkösellä ei ole sattunut lähes ollenkaan kuolemaan johtaneita onnettomuuksia, vaikka siellä sattuukin paljon esimerkiksi kylkikosketuksia ja peräänajoja.

Nieminen ei usko, että liikennevalvonnalla voitaisiin vaikuttaa tällaisiin pieniin kolareihin ja peltikolhuihin. Hän kritisoi sitä, että Suomen liikennepolitiikan näkökulmasta poliisin automaattivalvonta koetaan autuaaksi tekeväksi asiaksi.

"Asiantuntijat tietävät, että poliisin näkyminen liikenteessä on keskeinen tekijä liikenneturvallisuuden kannalta", hän sanoo.

Myös sattumanvarainen kiinnijäämisriski rauhoittaa toimitusjohtajan mukaan liikennettä.

Nykyinen talvinopeusrajoitusjärjestelmä, joka pohjautuu tiettyihin päivämäärin saa Autoliiton toimitusjohtajalta täystyrmäyksen.

"Talvinopeusrajoitusjärjestelmä on aikansa elänyt, koska etelässä ei välttämättä ole talvea ollenkaan", Nieminen huomauttaa.

Autoilijat eivät koe talvinopeusrajoituksia Niemisen mukaan mielekkäiksi, jos kelit ovat hyvinkin kesäisiä.

Autoliiton toimitusjohtaja muistuttaa, että kelien mukaan muuttuvista nopeusrajoituksista on paljon hyviä esimerkkejä ulkomailta.

"Kysymys kuuluu, miksi se ei toimisi meillä", hän pohtii.

Yleinen nopeusrajoitusten alentaminen ei sen sijaan saa Niemiseltä kannatusta.

"Lähtökohtaisesti nopeusrajoitusten alentaminen ei ole järkevää, koska hyvin harvoin onnettomuuksissa on syynä itse nopeus", hän huomauttaa.

Ongelma on Niemisen mukaan enemmänkin se, etteivät jotkut ihmiset välitä rajoituksista. Hän ei pidä oikeutettuna sitä, että toimet kohdistettaisiin yleisellä nopeusrajoituksen laskulla siihen enemmistöön, joka tekee parhaansa parantaakseen liikenneturvallisuutta.

"Ihmiset noudattavat nopeusrajoituksia paremmin kuin koskaan", Nieminen muistuttaa.

Poliisihallituksen poliisitarkastaja Timo Ajaste sanoo, että talvinopeusrajoitukset ovat ylipäätään olleet hyviä ja tuottaneet hyviä tuloksia liikenneturvallisuuden näkökulmasta.

Talvinopeusrajoitusten alkamisaika on Ajasteen mukaan kuitenkin oma kysymyksensä.

"Jos kevät tulee aikaisin, niitä voi olla tarvetta tarkastella joltain osin", hän sanoo.

Poliisitarkastaja muistuttaa, että nopeusrajoitukset ovat tienpitäjän vastuulla. Suuremmilla teillä niistä päättää Liikennevirasto.

Aiheeseen liittyvät artikkelit