Maaseudun Tulevaisuus
Koneet & autot

Jarrut narauttavat autot katsastuksessa

Koneet & autot 04.02.2017

Uusien autojen viat vähentyvät, vanhojen lisääntyvät.


Antti Hägg katsastaa autoa Jyväskylässä toimivassa Veikon Katsastus Oy:ssä.

Liikenteen turvallisuus­virasto Trafin mukaan uudet autot ovat katsastusten perusteella entistä paremmassa kunnossa. Vanhojen autojen hylkäyksissä korostuvat jarruihin ja etuakselistoon liittyvät viat.

”Katsastuksen vikatilastot kertovat, miten hyvin kyseisiä autoja on pidetty, onko ne huollettu säännöllisesti ja onko kuluvat osat, kuten renkaat ja valot, tarkastettu ennen katsastukseen menoa. Ja toisaalta taas niistä myös näkee, miten hyvin auto ylipäätään kestää”, toteaa johtava asiantuntija Otto Lahti.

Lahden mukaan henkilöautojen mallikohtaisissa vikatilastoissa ei ole tapahtunut oleellisia muutoksia viime vuodesta.

Pääsääntöisesti uusien autojen hylkäysprosentit jatkavat laskuaan, mutta vanhempien autojen hylkäysprosentit nousevat.

Tilaston vanhimmista, 14-vuotiaista autoista hylättiin viime vuonna jo 38 prosenttia.

Ensimmäistä kertaa määrä­aikaiskatsastukseen tulevista kolmivuotiaista autoista hylättiin viime vuonna alle kolme prosenttia.

Täysin puhtain paperein katsastuksen läpäisivät Mercedes-Benz CLS ja Nissan Juke. Aiemmin vastaavaa suoritusta ei ole nähty.

Vikaisimpia uusista autoista olivat Dacia Sandero, Kia Sportage, Volkswagen Kombi ja Mercedeksen V-sarja. Niistä hylättiin useampi kuin joka kymmenes.

Kymmenvuotiaista, vuonna 2006 käyttöön otetuista autoista parhaita olivat pienet Peugeot 107 ja Citroën C1 sekä Toyota Corolla. Heikoiten menestyi Dodge Caliber, joista yli puolet joutui uusintaan.

Vuoden 2001 autoista kestävimpiä olivat Mercedes ja Toyota.

Listan häntäpäästä löytyivät ranskalaiset ja italialaiset autonvalmistajat, mutta yli puolet hylättyjen joukkoon mahtui myös Ford Mondeo.

Yleisimmin auto hylättiin etuakseliston ja käyttö- tai seisontajarrun ongelmien vuoksi. Korjauskehotuksia annettiin eniten valojen ja tuulilasin vikojen takia. Ajokieltoja määrättiin useimmiten käyttöjarrun ongelmien tai päästöjen vuoksi.

”Saamme paljon palautetta siitä, että autojen valot näkyvät huonosti liikenteessä. Se näkyy myös katsastustilastoissa. Lähi- ja takavaloista annettiin yhteensä yli 300 000 korjauskehotusta”, kertoo Lahti.

Trafin katsastuksen vikatilastot.

Aiheeseen liittyvät artikkelit