Maaseudun Tulevaisuus
Koneet & autot

Massikkamies ajelee traktorilla kouluun - 16 000 alaikäisellä ajolupa

Koneet & autot 29.01.2017

Kaupungissa asuva Topias Huhtala, 15, säästi vuosia ja toteutti unelmansa omasta traktorista. Alaikäisille traktorikuskeille sattuu harvoin onnettomuuksia.


Sanne Katainen
Topias Huhtalan kolmen kilometrin koulumatka taittuu mukavasti traktorilla. Hän harkitsee oman maatilan ostoa aikuisena.

Voiko ysiluokkalaisella kaupunkilaispojalla olla oma traktori?

Voi. Kokkolalaisella Topias Huhtalalla on ikioma, uutteralla säästämisellä hankittu 265-mallinen vuoden 1984 Massey Ferguson. Sillä hän huristelee kolmen kilometrin matkan kotoa kouluun ja takaisin, iltaisin peliharrastuksiin ja joskus kavereiden kanssa iltaisin keskustaan.

Uhrauksia se on vaatinut, mutta katua ei ole omistajan mukaan tarvinnut. Topias ei ole halukas kertomaan traktorin hankintahintaa. Kuusi vuotta hän säästi traktoria varten ja joutui luopumaan monesta, muun muassa myymään crossipyöränsä.

Mikä saa pojan haluamaan traktoria 9-vuotiaasta lähtien ja määrätietoisesti pyrkimään tavoitteeseensa?

Kun Topiasta kuuntelee, ymmärtää, että traktoriin yleensä liittyy paljon myönteisiä kokemuksia ja hyvää mieltä – jotain suurempaa kuin kiinnostus koneisiin ja moottoreihin. Isän sedän maatilalla Lohtajalla hän on saanut tuntumaa traktorin kopissa istumiseen polvenkorkuisesta lähtien.

”Tiesin jo pienestä pitäen, että haluan traktorin”, hän kertoo.

”Tykkään kaikesta, mikä liittyy maatalon elämään – pellolla olemisesta ja peltotöiden tekemisestä. Maalla sukulaisten luona tunnelma on ollut lämmin ja mukava.”

Topias on sukulaisten tilalla näiden traktorilla muun muassa muokannut peltoa, puinut viljaa ja vetänyt kuormaa.

”Vielähän ei voi varmasti tietää, mutta mietintäasteella on, että minulla aikuisena olisi oma maa­tila. Aivan varmasti tulevaisuuteen liittyy traktoreita”, hän sanoo.

”Maataloutta ja kotimaista ruokaa tarvitaan Suomessa edelleen”, hän sanoo.

Kotona paritalon pihamaalla ei ole lumen­luontihuolia, pihan pitävät puhtaana Topias ja Massikka.

Massey Ferguson on aina ollut Topiaksen lempimerkki.

”Se on hyvännäköinen, hyvä traktori, eikä siinä herkästi ole vikoja. Tällainen pieni malli on sopivan kokoinen kaupungissa ajamiseen. Mitään negatiivista sanottavaa siitä ei ole.”

Massikka kuluttaa Topiaksen mukaan noin viisi litraa tunnissa. Tunnissa edetään noin 40 kilometriä. Polttoainekulut ovat satasen verran kuukaudessa.

Tarvittaessa Topias saa käyttää traktorin kuluihin lapsilisiään.

Samanikäisillä kavereilla on mopoja ja mopoautoja. Mopoauto ei käynyt Topiaksen mielessäkään vaihtoehtona.

”Ne ovat heppoisia ja voivat olla kuskille hengenvaarallisia kolaritilanteissa”, hän perustelee.

Pienellä kätevällä traktorilla pääsee Topiaksen mukaan kaikkiin mahdollisiin paikkoihin, kaupungissakin, ja se on kätevä pysäköidä kadunvarteen.

Hänen traktorillaan pääsee vähän alle 40 kilometrin tuntivauhtia, mikä on sopiva ”kaupunki­nopeus” keskustassa. Varsinaista nuorten kortteli­rallia ei Kokkolassa tätä nykyä ajeta.

”Viikonloppuisin käyn kavereiden kanssa vain katsomassa, millaista meno keskustassa on. Eipä täällä paljoa tapahdu, kapakoiden edustoilla on vilkkainta.”

Samaa koulua käyvällä Riku Salolla on mopo, mutta hän tietää, että traktorin kopissa on talvellakin lämmintä.

”Ahdasta mutta mukavaa”, Riku tiivistää. Joskus tosin päät voivat kolahdella kattoon, sillä menopelissä ei ole jousituksia.

Pojat kuuntelevat ajon aikana suomipoppia ja ulkomaistakin musiikkia radiosta, joskus myös kännyköistä kaiuttimien kautta. Enimmäkseen he ajelevat kaupungilla. Joskus tie vie pitemmällekin, lähikuntiin.

”Se täytyy sanoa, että Topias on hyvä kuski”, Riku antaa tunnustusta. Siltä se näyttää ulkopuolisestakin, traktori liikkuu tasaisen varmasti ja pysäköityy sulavasti kadun varteen.

Eikä traktorista kiusata, mitä nyt huulta heitetään.

Pisimmän traktorimatkansa eli yli 200 kilometriä Huhtala ajoi viime vuonna alkukesästä, kun hän nouti ostamansa traktorin Alavudelta. Oli erityisen kaunis kesäinen päivä ja mielen täytti onnen­tunne: vihdoinkin oma Massikka!

Myöhemmin todella pitkät maantiematkat ovat voineet tuntua puuduttavilta. Parinkymmenen kilometrin matka Kälviälle salibandya pelaamaan kahdesti viikossa taittuu Massikalla mukavasti.

Alle 18-vuotiaat traktorinkuljettajat aiheuttivat vuosina 2011–2015 kaikkiaan 229 liikennevahinkoa. Alaikäisten osuus kaikista traktorilla ajetuista liikennevahingoista oli 3 prosenttia, kertoo liikenneturvallisuustutkija Salla Salenius Onnettomuustietoinstituutista.

Aiheeseen liittyvät artikkelit