Maaseutu

Teknologiaa ei ole vielä valjastettu opetukseen

Maaseutu 26.12.2013

Suomalaiskouluissa tarvitaan toimintakulttuurin muutosta, jotta uutta teknologiaa uskaltaudutaan hyödyntämään monipuolisemmin, todetaan tuoreessa väitöskirjassa. Tekniset puitteetkin vaihtelevat edelleen kovasti koulusta toiseen.


Jaana Kankaanpää
Nakkilan lukio, koulu, oppitunti, psykologian tunti, oppikirjojen lisäksi oppilaat käyttävät tablettitietokoneita, tietokone, tabletti. Edessä vas. Netta Välimäki, vieressä Sara Weman, Petra Lindholm (ikkunan vieressä), takana vasemmalla Eetu Pälsi 8silmälasit, huivi kaulassa), vieressä Roope Viitanen, Joona Loula (pun.huppari, silmälasit), vieressä Miikka Niemi, Mikko Ruippo (musta huppari, ikkunan vieressä), takana Roni Niittumäki, vieressä opettaja Anne Laato, Seva Ruoho (ikkunan vieressä).

”Koulussa oppijoina ovat sekä oppilaat että opettajat. Opettaja ei ole enää auktoriteetti vaan koulussa opitaan yhdessä. Tätä myyttiä on vaikea yhteiskunnassamme murtaa”, summaa yliopisto-opettaja Susanna Pöntinen Itä-Suomen yliopistosta.

Pöntinen väitteli marraskuussa kasvatustieteistä luokanopettajaksi opiskelevien suhtautumisesta teknologian käyttöön opetuksessa.

Oppimisessa on kaikkein keskeisintä rakentaa osaamista yhdessä oppilaiden kanssa, ja juuri tässä on sähköisen välineistön suurin hyöty. ”Kun tiedosta tulee yhteistä, se osallistaa oppilaita eri tavalla ja se on oppilaille erityisen tärkeää.”

Pöntinen arvioi, että asia ei korjaannu vain lisäämällä teknologian käyttöä kouluissa ja opettajakoulutuksessa vaan tarvittaisiin rajojen rikkomista ja toimintakulttuurin muutosta.

”Koska on kysymys uudesta asiasta, myös opettajan myyttiä pitäisi murtaa. Opettajakin voi erehtyä. Eihän teknologian käyttö voi sujua heti ilman, että siinä tulee myös karikoita”, hän painottaa.

Pöntinen on myös huomannut, että perusopetuksen teknisissä puitteissa on edelleen suurta kirjavuutta kuntien ja jopa saman kunnan eri koulujen kesken.

Pänttäämisen sijaan oppimista elämää varten

Tabletkoulu Oy:n toimitusjohtaja Oskari Lehtonen uskoo, että nuoria koulu voi auttaa valmiimmiksi elämään, jos uusia välineitä aletaan käyttää laajemmin. Yritys valmistaa lukiolaisille sähköisiä oppimateriaaleja.

”Pitää oppia ajokortti elämään. Ei syvällinen oppiminen tule pelkästään pänttäämällä kirjoja kannesta kanteen.”

Aiheeseen liittyvät artikkelit