Maatalous

Oma kesäpossu joulupöytään

Maatalous 10.12.2014

Suomalaisen maajussin pitäisi oppia olemaan aidosti ylpeä siitä mitä tekee – ja muistaa, että kuluttaja on se, joka työn maksaa, somerolainen Mikko Välttilä sanoo.


Kari Salonen

Munataksiyrittäjänä tunnettu somerolainen Mikko Välttilä kokeili tänä vuonna kesäpossupalvelua.

Hän osti heinäkuussa 30 porsasta ja myi niiden kasvatuksen asiakkailleen 600 euron kappalehintaan.

Siat kasvoivat pahnoilla, ulkoilivat vapaasti ja söivät kyllikseen. Välttilä huolehti niiden hoidosta ja omistaja sai koska tahansa käydä nimikkosikaansa tapaamassa.

Näihin aikoihin siat teurastetaan ja omistajat hakevat leikatut lihat joulupöytään ja pakastimeen.

Menekkiä olisi ollut paljon enemmän kuin sikoja oli kaupan.

Ensi vuonna Välttilä aikookin lisätä kasvattien määrää. Mutta vain jonkin verran: ”Kovin isoa toimintaa en tästä edes halua, laitosmaiseksi ei saa mennä.”

Välttilä pitää tärkeänä olla tiiviissä vuorovaikutuksessa asiakkaittensa kanssa. Esimerkiksi ajatus kesäpossuista tuli eräältä kananmunien ostajalta.

Hän myöntää itsekin vasta jälkikäteen ymmärtäneensä, mikä merkitys avoimuudella sosiaalisessa mediassa on.

Munataksi MunaEggsPressin Facebook-sivut tehtiin aluksi kauppakanavaksi. Pian asiakkaat alkoivat esittää siellä kysymyksiä, ja Välttilä pohti, pitääkö niihin vastata vai ei.

Hän päätti olla avoin ja läsnä, ja päätös on kantanut hedelmää. MunaEggsPress tunnetaan jo paljon laajemmin kuin vain asiakkaiden piirissä, ja Vaahteramäen Aittapossunkin maine leviää.

Välttilä käyttää sosiaalisessa mediassa aikaa 2–4 tuntia päivässä.

Hän pyrkii kertomaan tuotannosta ja tilan tapahtumista avoimesti, ikäviäkään asioita peittelemättä. Kiertely tai salailu veisi asiakkaan luottamuksen.

”Kun kertoo kaikesta rehellisesti ja perustelee oman näkemyksensä, kuluttaja hyväksyy koko paketin.

Vaahteramäen MunaEggsPress ja Vaahteramäen Aittapossu -ryhmät löytyvät Facebookista.

Aiheeseen liittyvät artikkelit