Maatalous

Rankat ajat näkyvät Valion tuloksessa, tilityshinta pysyi ennallaan

Maatalous 13.06.2017

Valio on maksanut samaa tilityshintaa jo noin kahden vuoden ajan. Tänä vuonna meijeri hakee kasvua välipalatuotteista ja luomusta.


Esko Keski-Vähälä
”Valion kyky maksaa omistajayrittäjille paremmin kuin Euroopassa keskimäärin johtuu myös yhtiön onnistuneesta kustannussäästöohjelmasta", kertoo Valion hallituksen puheenjohtaja, maanviljelijä Vesa Kaunisto.

Maitotilojen ja Valion laihat vuodet jatkuivat viime vuonna, mutta laskusuhdanne tasaantui.

Valio-konsernin liikevaihto väheni 4,7 prosenttia vuoteen 2015 verrattuna ja oli 1 638 miljoonaa euroa vuonna 2016.

Maitokate jäi 772 miljoonaan euroon, vuotta aiemmin 806 miljoonaa euroa. Maitokate on liikevaihto vähennettynä muut kulut paitsi poistot ja omistajille maksettu maidon tuottajahinta ja osakaslainan korko.

Tiedot käyvät ilmi Valion tiistaina julkaisemasta tulostiedotteesta.

Suurin syy matalasuhdanteeseen oli maailmanmarkkinoiden epätasapaino. Venäjän markkinat pysyivät suljettuina, Aasian kysyntä jatkui heikkona ja EU:ssa on edelleen ylitarjontaa maidosta.

Suomen markkinoilla kilpailu tuontituotteiden kanssa on tiukkaa.

Haasteista huolimatta Valio tilitti omistajilleen, valiolaisille maitotilayrittäjille viime vuonna noin 8 senttiä enemmän maitolitralta kuin Euroopassa keskimäärin.

”Valion kyky maksaa omistajayrittäjille paremmin kuin Euroopassa keskimäärin johtuu myös yhtiön onnistuneesta kustannussäästöohjelmasta", kertoo Valion hallituksen puheenjohtaja, maanviljelijä Vesa Kaunisto.

"Valion omistajastrategian mukaisesti pyrimme myös pitämään omistajille maksettavan tilityshinnan mahdollisimman vakaana ja ennakoitavana. Siksi olemme maksaneet samaa tilityshintaa jo noin kahden vuoden ajan toisin kuin EU:ssa, jossa tuottajahintojen vaihtelu oli yli 12 senttiä kilolta ja keskihinta kävi alimmillaan lähellä 25 senttiä kilolta."

Valion tilityshinta vuodelta 2016 oli 38,1 senttiä litralta.

Tänä vuonna Valio hakee kasvua muun muassa uusilta kuluttajatuotemarkkinoilta.

"Riihimäen uusi välipalatehdas otetaan käyttöön tänä vuonna, mikä antaa potkua tuotekehitykselle entistä vähäsokerisempien mutta hyvänmakuisten välipalojen kehittämiseksi. Luomutuotteiden kysyntä kasvanee edelleen ja proteiinituotteiden kysyntä jatkunee vahvana", kuvailee Valion toimitusjohtaja Annikka Hurme näkymiä.

Valion viennin arvo Suomesta oli viime vuonna 353 miljoonaa euroa, mikä oli lähes 26 prosenttia koko Suomen elintarvikeviennistä.

Aiheeseen liittyvät artikkelit