Metsä

Taistelu mikromuovia vastaan synnytti pakkausinnovaation puuhakkeesta – "Se muuttuu hajotessaan pelkäksi vedeksi, hiilidioksidiksi ja biomassaksi"

Metsä 08.01.2018

Nuorten naisten kunnianhimoinen tavoite muovin korvaamisesta uusiutuvalla materiaalilla synnytti nopeasti kasvavan yrityksen.


Jaana Kankaanpää
Sulapacin kansainvälisiä palkintoja voittaneiden kosmetiikkarasioiden kansien väritys on saanut inspiraationsa suomalaisten metsien marjoista. Yritys on voittanut tuoteideallaan muun muassa kansainväliset Sustainable beauty awards ja Green alley award -palkinnot.
Sulapacin kansainvälisiä palkintoja voittaneiden kosmetiikkarasioiden kansien väritys on saanut inspiraationsa suomalaisten metsien marjoista. Yritys on voittanut tuoteideallaan muun muassa kansainväliset Sustainable beauty awards ja Green alley award -palkinnot.
Jaana Kankaanpää
Sulapac on kasvanut nopeasti start upista useamman henkilön työllistäväksi yritykseksi. Kuvassa vasemmalta tuotantojohtaja Ari Koistinen, toimitusjohtaja Suvi Haimi, myyntijohtaja Perttu Sorsa ja myyntiassistentti Bambi Dang.
Sulapac on kasvanut nopeasti start upista useamman henkilön työllistäväksi yritykseksi. Kuvassa vasemmalta tuotantojohtaja Ari Koistinen, toimitusjohtaja Suvi Haimi, myyntijohtaja Perttu Sorsa ja myyntiassistentti Bambi Dang.

Suvi Haimi ja Laura Kyllönen kyllästyivät pari vuotta sitten muovipurkkien täyttämiin kylpyhuoneen kaappeihinsa.

Ajatus muovin korvaamisesta uusiutuvalla materiaalilla alkoi kypsyä, sillä jopa heidän suosimansa luonnonkosmetiikka pakattiin muovirasioihin.

Biomateriaaleja kymmenen vuotta tutkineet tohtorit ottivat nopeasti askeleen akateemisuudesta yrittäjyyteen perustamalla Sulapacin.

"Mikromuovin haitat kiertävät merien ja kalojen kautta ihmiseen. Eikä kosmetiikkapakkauksella ole edes tarvetta kestää useita vuosia," toteaa Sulapacin toimitusjohtaja Suvi Haimi.

"Päämääränämme oli saada aikaan muovin kaltainen tuote, joka hajotessaan muuttuu pelkäksi vedeksi, hiilidioksidiksi ja biomassaksi."

Pitkän tuotekehittelyn jälkeen Sulapacin tiimi sai aikaan materiaalin, joka ei päästä vettä tai rasvaa läpi. Aiemmissa vastaavissa tuotteissa ongelmana on ollut niiden vuotaminen.

"Emme voi paljastaa tarkkaa valmistustekniikkaa, sillä sille ja materiaalille on vireillä patenttihakemus. Kaikki tuotteessa käytetyt luonnonperäiset sidosaineet ovat kuitenkin biohajoavia, ja tuotteemme eivät sisällä lainkaan mikromuoviksi hajoavia muoveja", Haimi vakuuttaa.

Alle kaksi vuotta pystyssä ollut yritys on edennyt nopein harppauksin.

Sillä on käynnissä neuvottelut yli 50 eri brändin kanssa, ja yhteistyökumppanuudesta on jo aiemmin sovittu esimerkiksi Bernerin, Lumenen ja Naviterin kanssa.

"Tuotereseptiämme voi käyttää jo olemassa olevissa muovin ruiskuvalukoneissa, ja sen voi muotoilla asiakkaan toiveiden mukaisesti", Haimi kertoo.

Hänen mukaansa nykyisellä tekniikalla voidaan tuottaa jo miljoonia rasioita, jolloin hintakilpailu muovin kanssa helpottuu.

"Aloitimme vaikeimmista tuotteista, mutta tänä vuonna suuntaamme kosmetiikan lisäksi korurasioiden markkinoille. Seuraavana tavoitteenamme on valloittaa myös elintarvikealaa premium-ruokapakkauksilla", kuvailee Haimi yrityksen tulevaisuutta.

Sulapac valmistaa tuotteensa Suomessa alihankkijan tehtaalla. Pakkauksissa pääraaka-aineena käytettävä puuhake on peräisin pohjoismaisista kestävästi hoidetuista metsistä.

Toistaiseksi pakkausalalla ei ole suoria kilpailijoita Sulapacille, mutta Haimi pitää sitä tervetulleena.

"Kilpailu on koko maailman etu, jos sillä saavutetaan puhtaampi ja kestävän kehityksen mukainen maailma."

Haimin mielestä termi bio on suorastaan muotisana, jolla kuluttajaa voidaan pahimmassa tapauksessa huijata.

"Biohajoavuus ja kompostoitavuus ovat olennaisimmat asiat tuotteessa. Mikromuoviksi lopulta hajoava muovi ei hajoa sen nopeammin, vaikka olisi kuinka bio ja kierrätysmateriaaleista valmistettu", hän korostaa.

Teollisessa kompostissa tehtyjen testien perusteella Sulapacin tuote oli biohajonnut pitkälle jo kolmessa viikossa.

"Erityisesti mikromuovin saralla on vielä paljon tehtävää. Haluamme osaltamme taistella viherpesua vastaan tuomalla markkinoille aidosti kestävän kehityksen mukaisia ja biohajoavia tuotteita."

Pakkausalalla pelkkä ekologisuus ja biohajoavuus eivät riitä. Rinnalle tarvitaan miellyttävä ulkonäkö, jotta kuluttaja saadaan tarttumaan tuotteeseen.

"Olemme ylpeitä pohjoismaisesta designistamme. Tämän vuoden aikana valikoimaamme on tulossa muun muassa Eero Aarnion suunnittelema pakkaus", kertoo Haimi.

Hän ei ole katunut päätöstään hypätä tutkimustyöstä yrittäjän saappaisiin, vaan kokee sen jopa varmempana työnä.

"Tutkimustyö on aina rajattua, kun taas yrittäjällä on vapaus valita mitä haluaa tehdä", hän toteaa.

"Ei tätä silti pelkän rahan vuoksi voisi tehdä. Työ on intohimo ja ottaa paljon aikaa, mutta halumme pelastaa maailma muovilta on vahvasti eteenpäin ajava voima."

Aiheeseen liittyvät artikkelit