Maaseudun Tulevaisuus
Metsä

Lukijalta: Puutavarakuskista rikollinen työtä tekemällä – kenen muun nukkumista virkavalta valvoo?

Metsä 11.08.2016

"Kun piirturin mukainen vuorokausilepo alkaa esimerkiksi kello 14, niin kuinka moni pystyy nukkumaan siitä yhdeksän tuntia eteenpäin?"


Pape-Mustonen Terhi
Puutavaranhakureissu voi osoittautua esimerkiksi huonojen metsäteiden vuoksi odotettua mutkaisemmaksi.

Maaseudun Tulevaisuuden lukija Maria Kananen pitää puutavarakuljettajien ajo- ja lepoaikojen sääntöjä kohtuuttomina.

"Puutavara-auton kuljettajan työpäivä menee harvoin suunnitelmien mukaan. Yllättäviä muutoksia puiden kuormaamisen ja purkamiseen saattaa tulla useita. Sivuteiden kunto on heikentynyt vuosi vuodelta huomattavasti, ja talvella lähes auraamattomien teiden takaa haetaan puita", Kananen muistuttaa.

"Tehtaalla kuorman purku voi kestää 15 minuuttia tai sitten kolme tuntia. Kuljettajalta odotetaan lähes mahdottomia suorituksia työskennellä ajo- ja lepoaikojen puitteissa."

Hänen mielestään on luonnotonta ajatella, että lailla voitaisiin määrittää ihmisille sopivat lepoajat.

"Kun piirturin mukainen vuorokausilepo alkaa esimerkiksi kello 14, niin kuinka moni pystyy nukkumaan siitä yhdeksän tuntia eteenpäin? Todennäköisempää on, ettei uni silmään tule, vaan valvot ja odotat lepoajan loppumista ja työn alkamista", Kananen arvioi.

"Ylemmän tahon mukaan kuljettaja, joka jättää noudattamatta tieliikenteen sosiaalilainsäädäntöä, on turvallisuusriski liikenteessä. Kun lääkäri päivystää pitkän vuoron tai muu pelastushenkilöstö joutuu työskentelemään äärirajoilla jopa vuorokauden valvoen, eivätkö he ole riski potilas­turvallisuudelle?"

Pitkiä työvuoroja tehdään Kanasen mielestä myös monilla muilla aloilla.

"Millä muulla alalla Suomessa virkavalta valvoo, että olet pitänyt 45 minuutin tauon tai nukkunut 9 tuntia? Etkä ylitä työaikaasi?"

Poliisi valvoo Kanasen mukaan tarkasti puutavara-autoja.

"Mikäli olet ylittänyt työajan ja jättänyt parhaassa tapauksessa myös tauon pitämättä, jotta puut jotka tiettyyn kellon aikaan mennessä on saatava määränpäähänsä, saat palkinnoksi sakon."

"Kolme sakkoa vuoden sisällä merkitsee ajo-oikeuden ja ammattikuljettajan ollessa kyseessä myös työoikeuden ja toimeentulon menettämistä pahimmassa tapauksessa jopa kuudeksi kuukaudeksi. Tämä kaikki työtä tekemällä", Kananen painottaa.

Koko mielipidekirjoitus:

Puutavarakuskin ongelma – työtä tekemällä rikolliseksi

Aiheeseen liittyvät artikkelit