Metsä

Metsänomistaja koeajoi kotimaisen kelkan: Pöllireki liikkuu perässä kevyesti

Metsä 11.02.2017

Rovaniemen kelkkatehdas järjesti työkelkkojen kärjen uuteen uskoon.


Kari Lindholm
”Vahva laite metsätöissä”, rovaniemeläinen metsänomistaja Kari Hiltunen arvioi uutta työkelkkaa.

”Onhan tässä aivan valtavasti voimaa ja vääntöä, makea peli kerta kaikkiaan”, rovaniemeläinen metsänomistaja Kari Hiltunen kuvailee, kun kokeiltavana on Rovaniemen kelkkatehtaan eli BRP Finland Oy:n työkelkkauutuus Lynx 69 Ranger Army Limited.

Kumeasti muriseva, mutta erittäin vähän savuttava kaksitahtimoottori on Rotaxin valmistama neste- ja telatunneli­jäähdytteinen 800R E-TEC. Testiajossa pöllisavotalla koneen lämpö pysyi hallinnassa mallikkaasti, vaikka sää oli lauha.

Suoravoiteluöljyt ja moottorit ovat kehittyneet kovasti. Vielä muutama vuosi sitten kaksitahtikelkkojen ympärillä leijui ajokamppeisiin hanakasti tarttuva kitkerä pakokaasupilvi, jota perheen hameväki moitiskeli alituiseen. Enää katkusta ei synny riitaa.

800R E-TEC -moottorin teho on 164 hevosvoimaa, joka tuntuu ajossa. Kelkka reagoi kaasuun kevyesti ja tarvittaessa se hyökkää liikkeelle kuin hauki kaislikosta. Tällaisiin meno­haluihin ei ole työkelkoissa totuttu.

Pidon varmistaa peräti 60 senttimetrin levyinen korkeaharjainen telamatto. Kuvion harjakorkeus on 4,4 senttimetriä. Leveä tela tuo ajoon vakautta, mutta varjopuolena on käsittelyn kankeus.

Siinä, missä 1990-luvun alku­puolen siro pujottelija, Lynx 250 GL Syncro löysi lähes aina kelkan mentävän raon harvennusrästien seasta, ei isolla 69 Rangerilla ole samoihin tiheikköihin mitään asiaa.

”Metsään kannattaa hakata parin metrin levyisiä ajolinjoja, joita pitkin voi liikkua talvella kelkalla ja reellä, kesällä mönkijällä ja peräkärryllä”, Hiltunen sanoo.

Kun reilun 300 kilon painoisen 69 Rangerin kyytiin nousee satakiloinen karpaasi, ja kun 40-litran tankki täytetään ääriään myöten, etenemiskykyinenkin ummenajokas saattaa istua ylämäkeen, jos jälkeä ei ole tampattu.

Jos kiinni jäädään, kelkka jää roikkumaan telatunnelin astinlaudoista, kun tela sutaisee lumet altansa.

Massiivista 69 Rangeria ei pidä yrittääkään nostella paremman pidon toivossa. Mukana on oltava lapio. Lisävarusteena on saatavilla sähkövinssi, joka auttaa kiipelistä. Tarpeellisia varusteita metsäajossa ovat myös pohjapanssari sekä etupuskuri.

Nämä eivät kuitenkaan kuulu lähtöhinnaltaan 18 500 euron hintaisen kelkan varustukseen. Kattavilla lisävarusteilla kelkan hinta voi nousta helposti tuhansilla euroilla. Saatavilla on kaikkea mahdollista apukuskin kahvalämmittimistä gps-navigaattoriin.

Perinteinen käsikäynnistin onneksi löytyy vakiovarusteena kylkimuovien kätköistä. Kovalla pakkasella pari vetäisyä käynnistinnarusta helpottaa sähköstartin työtä.

Hiltunen jäi kaipaamaan 69 Rangeriin kunnollisia led-työvaloja pimeässä työskentelyä varten sekä peruutusvaloja, joiden tulisi kuulua tämänhintaisen kelkan varustukseen.

Peruttaaminen pimeässä metsässä on erityisen vaarallista.

Rangerin polttoaineeksi kelpaa 95-oktaaninen, mutta 98 sopii koneeseen paremmin. 3,7 litran tuorevoitelusäiliö täytetään joka kolmannen tankkauksen yhteydessä.

Jos pikkuauton hintaisen työkelkan hankinta hirvittää, on tolppa- eli pönkkäkeulainen 69 Ranger pari tuhatta euroa edukkaampi ja metsään vielä paremmin sopiva kuin jutussa testattu A-LFS-keulainen versio.

Aiheeseen liittyvät artikkelit