Kolumnit

Älä myy tunnelmaa, vaan renkaat halvalla

Sari Penttinen
Kolumnit 20.12.2017

Joko on talvitassut alla? No, nythän ne pitää viimeistään olla. Itse yritän aina venyttää talvirenkaiden vaihtoa mahdollisimman pitkälle, etteivät nastarenkaat turhaan kuluisi sulalla maalla.

Tänä talvena tiesin, että alle laitettaisiin renkaat, jotka ovat joka tapauksessa menossa vaihtoon tämän kauden aikana. Ajattelin, josko keplottelisin niillä niin pitkään, että talven voisi julistaa kunnolla alkaneeksi. Sitten olisi hyvä hetki uusille renkaille.

Yksi talvirenkaista jouduttiin viime vuoden puolella paikkaamaan naulan takia. Eikös se alkanut oireilla melko nopeasti? Jostain pihisi hitaasti mutta varmasti ilmaa pois. En malttanut lähteä paikkauttamaan rengasta vaan kävin vain aina lisäämässä painetta.

Sitten tuli se yksi aamu, kun lapset istuivat jo turvaistuimissa ja tajusin, että nyt se ilmanpaine on vähentynyt sitten ihan huomattavasti. Renkaan vaihtaminen ei ole ongelma, mutta en toden totta edes kuvitellut alkavani vaihto-operaatioon lumisella pihalla aamukiireen keskellä.

Ajoin vajaa kymmenen kilometriä lähimmälle huoltoasemalle ja tuikkasin täyttöaineen renkaaseen. Ja taas mentiin.

Seuraavana päivänä hurautin rengasliikkeeseen ja kävin kysymässä, oliko mitään enää tehtävissä. No eipä ollut, täyttöaineen jäljiltä ainoa vaihtoehto on vaihtotyö.

Asioin liikkeessä, jonka palveluvalikoimaan kuuluvat muun muassa rengastyöt, renkaiden myynti ja pienet huoltotyöt. Kyseessä on ketjuliike, jolla on yhteneväinen visuaalinen ilme työntekijöiden vaatetusta myöten. Asiakas pääsee rengastyön ajaksi istahtamaan mukaviin oleskeluryhmiin ja odottaessaan hän nautiskelee vaikkapa kahvikoneen keittämän erikoiskahvin.

Autoa asiakkaan ei tietenkään tarvitse ajaa itse halliin, vaan työntekijä hoitaa homman.

Sain liikkeestä tarjouksen samanlaisista talvirengastestissä pärjänneistä kotimaisen tuotemerkin renkaista kuin mitä autossa oli alla sekä tarjouksen kauden uutuusmallista samalta valmistajalta.

Kiitin tarjouksesta ja lupasin miettiä asiaa.

Ajoin saman tien noin puolen kilometrin päähän toiseen rengasliikkeeseen, missä ei ole oleskeluryhmiä asiakkaille, renkaita ei ole valaistu kohdevaloilla ja liikkeeltä puuttuu yhtenäinen visuaalinen ilme. Tavoitteena on kaiketi tylsästi myydä vain renkaita.

Tylsä myyntistrategia kelpaa minulle, sillä se tuntuu asiakkaan kukkarossa. Sain 75 euroa halvemman tarjouksen samoista kotimaisen tuotemerkin uutuusrenkaista alle laitettuna kuin toisessa liikkeessä.

Eivät ne kahvikoneet, oleskeluryhmät tai visuaalinen ilme ole ilmaisia, vaikka ketjuliike mittakaavaedusta hyötyisikin.

Hintavertailu on nykypäivänä äärettömän helppoa. Olen valmis maksamaan tunnelmasta ja miljööstä, kun käyn kahvilassa. Tunnelman ja miljöön hinnan saa ujuttaa erikoiskahvini ja leivonnaiseni hintaan.

Mutta kun tarvitsen uudet autonrenkaat, en kaipaa tunnelmaa ja miljöötä, tarvitsen ne renkaat ja mielellään sopuhintaan.

Jos kahvikoneet, kohdevalot ja oleskeluryhmät rokottavat yrityksen tulosta rankasti, kannattaa tarkkaan miettiä, tuottavatko nämä sellaista lisäarvoa liiketoiminnalle, että minun kannattaa niistä maksaa? Ja mikä vielä tärkeämpää, ovatko ne sellaista lisäarvoa, josta kuluttajat haluavat maksaa?

Minä päädyin ostamaan renkaat halvalla, ajoin autoni itse halliin sekä pois ja kävin kuluttamassa syntynyttä hintasäästöä kivassa kahvilassa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit