Maaseudun Tulevaisuus
Kolumnit

Vaikka he puhuisivat enkelten kieltä

Riitta Ryynänen
Kolumnit 04.04.2016

Riitta Ryynänen: Halpuutus annetaan ehkä anteeksi, mutta sitä ei unohdeta?

Kun S-ryhmä on rummuttanut 
ruuan halpuuttamista, olen sen johtajilta aika ajoin kysynyt, eivätkö he pelkää alehintoihin keskittymällä rapauttavansa kaupan omaa brändiä pelkäksi halpuutusmarketiksi?

SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä on vastannut, ettei ole asiasta huolissaan. Tilanne on hallinnassa.

Luvutkin puhuvat puolestaan: S-ryhmä on lisännyt markkinaosuuttaan ja saanut kauppoihinsa aiempaa enemmän asiakkaita.

Kerta toisensa jälkeen S-ryhmä on vakuuttanut ottavansa ruoka-alen rahat omista katteistaan ja säästämällä kuluistaan. Viljelijäväestö ei ole moista uskonut.

Myös elintarviketeollisuus on ilmoittanut kärsivänsä kaupan hintakilpailun seurauksista. Tosin se käy ilmi lähinnä ruoka- ja juomafirmojen edunvalvojan, Elintarvike­teollisuusliiton, selvityksistä. Yksittäiset yritykset eivät uskalla hintakisan vaikutuksia julkisesti kommentoida – ettei pässejä narussa vievä kauppa vain suutu ja tilaukset katoa.

Viimeksi haastattelussa (MT 18.3.) SOK:n Heikkilä totesi, ettei voi kateasioita kilpailunäkökulman ja liikesalaisuuksien takia tarkkaan kertoa.

S-ryhmän väelle olen sanonut, että vaikka he puhuisivat enkelten kieltä, jytäköiden todisteiden puuttuessa osaa kuulijoista ei tähänastisilla 
argumenteilla saa vakuutettua.

Täytyykö siis odottaa vuosia, että riippumaton tutkimuslaitos selvittää, mitä hinnoille todella on tapahtunut?

Viljelijöiden turhautuminen sekä huoli S-ryhmän nyky­meiningistä on ymmärrettävää, olivathan he aikoinaan osuuskauppaa perustamassa.

Toki moni käy edelleen S-marketeissa – osin siksi, että on pakko, kun muita ruokakauppoja ei lähitienoilla ole. S-ryhmä jyllää maaseudullakin.

Vaikeuksissa painiviin tuottajiin halpuutus on kuitenkin iskenyt niin kipeästi, että toipuminen vie aikaa.

Viljelijäväen suhtautumisessa S-ryhmään voikin päteä sama kuin toisinaan pettämisessä parisuhteessa: anteeksi annetaan, mutta unohdeta ei koskaan?

Kun yleinen taloustilanne joskus kohenee, on jännittävää nähdä, miten kauppakisa etenee ja kuinka asiakkaat reagoivat.

Osa kuluttajista protestoi jo nyt halpuuttamista vastaan. Yhä useampi ostaa ruokaa Reko-lähiruokarenkaista tai muuten suoraan tuottajilta.

Itse ostin Pohjois-Karjalassa joulun alla S-marketista kasan lahjalaatikoita, joihin oli kerätty maakunnan pienyrittäjien tuotteita. Hyvä idea, jolla ratkaisin pyhien kaikkien vierailujeni tuliaistarpeet.

Saman idean esitin kesän kampanjaksi K-kauppiaalle Mikkelissä, kun kävin seuraamassa siellä maaseutunuorten tempausta. Nämä ottivat 
kaupassa kontaktia asiakkaisiin ja kiittivät kortin kera kotimaisen ruuan valitsemisesta (MT 23.3.).

S-ryhmä voisi napata K-kaupoista mallia, miten avata ovet tuottajien tempauksille. Imagokin kohenisi. Esimerkiksi kesä matkailijoineen on siihen otollista aikaa.

Savon maaseutunuoret kannustavat, että heidän ideansa on vapaasti viljelijöiden käytössä ympäri maan. Traktori­marssin luoma hyvä buusti on hyödynnettävä nyt.

Luuri käteen, soitto kauppiaalle ja pyyntö päästä kertomaan tuotteista ja toiminnasta kuluttajille. Kukapa viljelijän arvostuksen nostaa, ellei hän itse.

Aiheeseen liittyvät artikkelit