Lukijalta

Biokaasulla saadaan halpaa päästö­vähennystä

Lukijalta 25.10.2017

Anders Weckström näkee biokaasun käytön liikenteen polttoaineena välivaiheena siirryttäessä sähköiseen liikenteeseen (MT 13.10.). Olen tutkinut aihetta ja uskon biokaasun tulevaisuuteen yhtenä uusiutuvan energian muotona.

Nyt mittaan, kuinka paljon metaania pääsee ilmakehään nautakarjatilan lanta­varastosta. Metaani on yli kaksi­kymmentä kertaa vahingollisempaa ilmastolle kuin hiilidioksidi. Metaanin lisäksi muodostuu muitakin haitallisia kaasuja.

Lietealtaasta tulee kaasua nyt hämmästyttävän paljon. Jos kaikki Suomen eläin­tilojen lanta päästäisi yhtä paljon ilmastokaasuja talvellakin, tulisi niitä 1,5 miljoonaa tonnia. Näiden päästöjen poistaminen vähentäisi ilmastopäästöjä 40 prosenttia hallituksen 3,6 miljoonan tonnin tavoitteesta liikenteen päästöjen vähentämiseksi.

Tämä vähennys saataisiin muutamalla miljoonalla eurolla, jos kaikki Suomen lantasäiliöt katettaisiin metaanin keräyshupuilla. Saatu kaasu voitaisiin polttaa lämpö­energiaksi.

Huputusta parempi päästöjen vähennyskeino on pitää lantalat tyhjinä. Näin tapahtuu, kun lanta pumpataan navetasta suoraan biokaasulaitokseen. Siellä lannasta tuotetaan biometaania, joka sopii autojen polttoaineeksi. Sillä voidaan korvata 250 miljoonaa litraa bensiiniä vuodessa ja saada liikenteeseen 250 000 päästöjä vähentävää kaasuautoa.

Kaasutuksesta jäävässä lietteessä on jäljellä kaikki lannan ravinteet, ja sen typpiyhdisteet ovat muuttuneet kasveille helpommin hyödynnettäviksi. Teollisten lannoitteiden vähentyvä käyttö pienentää edelleen ilmastopäästöjä.

Hallituksen tavoittelemilla 250 000 sähköautolla saadaan 0,5 miljoonaa tonnia päästövähennyksiä. Sähköautojen hankinta on polttomoottori­autoja kalliimpaa. 250 000 autosta tulee lisäkustannusta autojen ostajille lähes 4 miljardia euroa.

Sähköautot yleistyvät, mutta kaasuautot kulkevat silloinkin, kun sähköautoilijat jonottavat latauspaikoille.

 

Olavi Toukonummi

Salo

Aiheeseen liittyvät artikkelit