Lukijalta

Missä kaasuautot – osa kaksi?

Lukijalta 06.10.2017

Savolaiset vaativat itsenäisyyttä ennen pitkää.

Raimo Haapamäki penäsi syystä hallitukselta tehokkaampia toimia kaasuautojen lisäämiseksi liikenteessä (MT 27.9.).

Liikennebiokaasun tuotannon edistäminen olisi mahdollista verotusta muuttamalla. Käyttövoimaveron poistaminen tai alentaminen auttaisi biokaasun tuotannon laajentamista.

Autoverossa ja ajoneuvoverossa tulisi hiilidioksidi­päästöihin perustuvassa verotuksessa huomioida koko elinkaaripäästöjen taso. Tuotantotavasta riippuen biokaasu on joko lähes ilmasto­neutraalia tai jopa vähentää ilmastokaasujen määrää.

Biokaasun käyttö liikentees­sä on elinkaari­tarkastelun mukaan ilmasto­ystävällisempää kuin esimerkiksi sähköautojen lisääminen.

Liikennebiokaasun tuotannon lisääminen edellyttää kysynnän lisäämistä eli kaasuautojen lisäämistä ja päinvastoin autokanta lisääntyy, kun uusiutuvien liikenne­polttoaineiden tuotanto­laitosten yhteydessä olevien tankkauspisteiden määrä kasvaa.

Jotta tämä siirtymä biokaasun tuotannon ja käytön lisäämiseen mahdollistuisi, on johdonmukaisesti ja nopeassa tahdissa kasvatettava tukea maatilojen investoinneille biokaasun tuotantolaitoksiin.

Kristillisdemokraattinen eduskuntaryhmä esittää talousarvioaloitteissaan molem­pien asioiden tukemista. Haapamäen sanoin: enemmän tekoja ja vähemmän vatulointia.

Sari Essayah

kansanedustaja

puheenjohtaja (kd.)

Lapinlahti

Aiheeseen liittyvät artikkelit