Politiikka ja talous

Altia maailmanvalloitukseen Koskenkorva keihäänkärkenä

Politiikka ja talous 04.03.2016

Altia tehosti toimintaansa ja paransi viime vuonna liiketulosta 24 miljoonaan euroon viime vuonna. Toimitusjohtaja Pekka Tennilä uskoo tuloksen paranevan edelleen tänä vuonna.


Venla Tirkkonen
Koskenkorva-brändi on uudistettu, Altia lähtee maailmanmarkkinoille kylävodka-maineella.

Alkoholiyhtiö Altia käytti Koskenkorvan tehtaalla viime vuonna ennätysmäärän ohraa, 190 000 tonnia. Toimitusjohtaja Pekka Tennilä on erittäin tyytyväinen suomalaisohran laatuun. Kylävodka Koskenkorvasta tuleekin uusi viennin keihäänkärki Altian suunnatessa maailmalle.

Koskenkorvaa aletaan nyt myydä maailmalle sen vaatimattomiin lähtökohtiin vedoten. Myyntivideolla tavalliset viljelijät tuottavat laatuohraa vanhoilla puimureilla ja traktoreilla latomaisemassa. Prameita lähtökohtia ei ole, mutta ohra ja vesi ovat laadukkaita ja Kylä-Kossu (Vodka from the Village) hyvää.

Tennilä säteili tyytyväisyyttään kertoessaan perjantaina yhtiön viime vuoden liiketuloksen nousseen 18 miljoonasta 24 miljoonaan euroon ilman kertaluonteisia eriä.

Parannus on seurausta pari vuotta sitten tehdyistä tehostamistoimista ja kustannussäästöistä. Yhtiö siirsi toimintoja Tanskasta Rajamäelle ja karsi tuotteita ja merkkejä runsaasti.

"Nyt keskitytään vodkaan, konjakkiin ja akvaviittiin", hän toteaa. Vuoteen 2020 ulottuvassa kasvusuunnitelmassa tähdätään kasvuun, kun nyt yhtiön liikevaihto on laskenut parin vuoden ajan.

Yhtiön omavaraisuus nousi 36 prosenttiin ja velkaantumisaste putosi 12 prosenttiin. "Ei tässä vielä ihan velattomia olla, mutta lähellä kyllä."

Suurin ongelma Altialle on, että alkoholin myynti laskee yhtiön päämarkkinoilla Suomessa ja Ruotsissa. Jos yhtiö aikoo kasvaa, sen pitää voittaa markkinaosuuksia.

Tennilän mukaan Altia on vodkatalon lisäksi myös konjakkitalo. Renault ja Larsen -tuotemerkit on uudistettu ja niitä markkinoidaan kovaa maailmalla.

Altia ei ole lainkaan tyytyväinen valtion mainos- ja verkkomarkkinointirajoituksiin. "Niiden poistaminen helpottaisi vientiä, mutta ei lisäisi alkoholin myyntiä Suomessa."

Aiheeseen liittyvät artikkelit