Vihreiden presidenttiehdokas Pekka Haavisto povaa puhtaasta ruuasta Suomen uutta vientivalttia.

Venäjän keskiluokka on Pekka Haaviston mukaan kuluttajaryhmänä valtava mahdollisuus Suomen elintarviketeollisuudelle.

”Vauras kuluttaja arvostaa luomua ja gm-vapautta. Heitä pitäisi palvella hyvin”, Haavisto linjaa. Luomutuotteiden hinta ei saisi kuitenkaan hipoa pilviä, jotta köyhilläkin olisi niihin varaa.

Maaseudun ehdokas näkee kehittämiskohteena. ”Kunnissa kaavoituksella tehdään ratkaisut, mitä alueita kehitetään. Valtion elinkeinopolitiikka puolestaan määrää, minkälaisilla hankkeilla maaseudun kehitys turvataan.”

Kehittämistarpeina Haavisto mainitsee toimivat nettiyhteydet sekä kunnanjohtajien avarakatseisemman suhtautumisen maalle muuttaviin yrittäjiin.

”Olen törmännyt tapauksiin, joissa asenteellisuus estää uusien ideoiden valjastamisen yritystoiminnaksi maaseudulla”, Haavisto manaa.

Tavoitteena paikka 2. kierroksella

Ehdokas kertoo kiertäneensä paljon maakuntia ja tavanneensa erilaisia maaseutuyrittäjiä turkistarhaajista matkailuyrittäjiin.

Erityisen avartavana kokemuksena hän piti käyntiä loimaalaisella luomutilalla, jonka isäntä oli todennut Haavistolle valinneensa luomutuotannon nimenomaan sen kannattavuuden eikä niinkään ideologian takia.

Omiin mahdollisuuksiinsa vaaleissa Haavisto uskoo vakaasti. ”Nyt teemme työtä, jotta olen toisella kierroksella. Sen jälkeen kaikki on mahdollista.”

Pääteemoja Haaviston presidentinvaalikampanjassa ovat suomalaisen osaamisen vienti sekä nuorten syrjäytymisen ehkäisy.

Suvi Niemi