Mainos

Politiikka ja talous

Halpuuttaminen iski kipeästi tuottajiin

Politiikka ja talous 15.01.2016

S-ryhmän halpuuttaminen täyttää nyt vuoden, ja kauppa juhlii onnistumistaan. Talousahdingossa olevia tuottajia korpeaa kampanjan ilkamoiva sävy.

Jukka Pasonen
S-ryhmän halpuuttamiskampanja täyttää vuoden. Elintarvikealan kakusta taistelevat myös Kesko ja Lidl. Kannattavuuden kanssa kamppailevat viljelijät kokevat, että sille ei jää kuin murusia.
S-ryhmän halpuuttamiskampanja täyttää vuoden. Elintarvikealan kakusta taistelevat myös Kesko ja Lidl. Kannattavuuden kanssa kamppailevat viljelijät kokevat, että sille ei jää kuin murusia.

S-ryhmän ruuan halpuuttamiskampanja puhaltaa kynttilän yksivuotiskakustaan 19. tammikuuta.

Tuottajien mielestä kyseessä on pikemminkin "suuri puhallus" muun elintarvikeketjun ja kuluttajien suuntaan. Viljelijöille jää vain murusia.

MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila pitää tuottajien vihastumista halpuuttamiseen ymmärrettävänä reaktiona.

"Tuottajia korpesi erityisesti se, että koko EU:n aikana ennennäkemätön markkinaromahdus iski maatalouteen ja sitä kautta talousahdinko. Ja kauppa ikään kuin ilkamoi: Hei me halpuutetaan!"

SOK:n vähittäiskaupan kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu sanoo, että S-ryhmälle halpuuttamiskampanja on ollut menestys.

"Pakko sanoa, että se on onnistunut kaikilla mittareilla. Viime vuodelta on nähtävissä, että ruuan hinta on laskenut Suomessa. Siinä olemme yksi vaikuttava tekijä."

MTK:n Marttilan mukaan maanviljelijöiden yrittäjätulo pieneni viime vuonna neljänneksellä.

"Se on karu luku. Toki siinä on muitakin syitä, mutta yksi keskeinen osa on kotimaan hintojen aleneminen."

Marttila ei usko edelleenkään, että ruoka-ale olisi otettu vallan kaupan omista katteista. Hän toivookin, että S-ryhmä kykenisi avaamaan kateasiaa tähänastista enemmän.

"Edelleenkin väitän, että suurimmalta osin halpuuttaminen on tehty käymällä tuottajan kukkarolla, eli se johtuu halventuneista maataloustuotteiden hinnoista. Myös viestit elintarviketeollisuudelta ovat olleet selkeitä: kilpailuttaminen on paljon ankarampaa kuin aikaisemmin", Marttila sanoo.

Professori Jyrki Niemi Luonnonvarakeskuksen talouden ja yhteiskunnan yksiköstä arvioi, että halpuuttaminen on tuonut uutta vipinää ruuan vähittäishintakilpailuun.

Hänen mukaansa kampanjassa on kyse ennen kaikkea kauppaketjujen keskinäisestä markkinaosuus- ja imagotaistelusta. Samaan aikaan kisa tuo paineita myös muille elintarvikealan toimijoille.

”Se johtaa entistä tiukempaan hintakilpailuun ja alentaa teollisuuden katteita. Tätä kautta syntyy myös painetta tuottajahintojen edelleen alentamiseen.”

Niemen mukaan etenkin pienet elintarvikevalmistajat joutuvat helposti taloudellisiin vaikeuksiin, kun niiden rahkeet eivät välttämättä kestä loputtomiin oman eurosiivunsa kaventamista valmistusketjussa.

”Joka tapauksessa alan yritysten kannattavuus on edellytys sille, että meillä on tulevaisuudessakin omaa ruuan tuotantoa”, Niemi muistuttaa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Mainos

Mainos