Politiikka ja talous

Leipuri kimpaantui kaupalle markkinointimaksusta

Politiikka ja talous 24.02.2014

Nousiaislainen leipuri Satu Anttila veti leipänsä pois kaupan hyllyiltä Turun Osuuskaupan (TOK) vaadittua häneltä veroineen yli 15000 euron vuotuisen markkinointimaksun. Kilpailu- ja kuluttajaviraston tutkijan mukaan markkinointiraha täytyy perustella hyvin.

Kari Salonen
Leipomoyrittäjä Satu Anttila.

TOK:n vaatima summa on noin kymmenen prosenttia Anttilan leipomon liikevaihdosta.

Yhteistyö oli jatkunut vuodesta 2006. Viime vuonna osuuskaupan ostot olivat nousemassa jo niin suureksi, että TOK esitti markkinointimaksua.

Anttila ei kokenut saavansa vastinetta rahoille. ”Maksaisin toista tuhatta kuussa, jotta asiat jatkuisivat entisellään”, hän sanoo.

TOK:n osto- ja valikoimapäällikkö Jukka Laurén perustelee maksua tasapuolisuudella. Se on käytössä kaikilla muillakin tavarantoimittajilla.

MT:n saamassa sopimusluonnoksessa osuuskauppa lupaa rahojen vastineeksi markkinointitukea.

Rahojen käyttöä ei luonnoksessa eritellä.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) erikoistutkijan Heli Frosteruksen mukaan markkinointiraha täytyy perustella hyvin.

”Jos markkinaraha on hintaneuvottelukysymys, se pitäisi selkeästi ilmaista. Mutta jos luvataan markkinointia, on yrittäjällä oikeus odottaa sille vastinetta.”

Vastikkeeton markkinatuki on KKV:n selvityksen mukaan päivittäistavarakaupan suurimpia kilpailuhaittoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit