Politiikka

Lukijat vihastuivat Bernerin autoesityksestä: "Porvarihallitus ei yllätä – autoveronpoisto on varainsiirto köyhiltä rikkaille"

Politiikka 20.01.2017

MT:n lukijat ottivat kiivaasti kantaa liikenneministeri Anne Bernerin esitykseen liikennemaksuista.

"Liikenneministeri Anne Berner (Kesk.) on luvannut, ettei uudistus lisää autoilun kustannuksia. Sitä sopii epäillä", kirjoitti toimittaja Jarmo Palokallio kommentissaan, jossa hän otti kantaa liikenne- ja viestintäministeriön torstaina esittämään liikenneverkkoyhtiölle maksettavaan auton käyttömaksuun.

Köyhät maksavat autoveron poiston, sillä he eivät uusilla autoilla ajele.

MT:n lukijat kommentoivat asiaa vilkkaasti. Keskustelua leimasi pöyristys.

"Kaikella on hintansa ja lopulta hinnan maksaa se, joka ei kykene taistelemaan vastaan eli tavallinen kansalainen", Minna Anttila ennustaa.

"Luonnollisesti. Kaikenhan köyhät on laitettu maksamaan tämän hallituksen myötä", Petri Järvinen huomauttaa.

Eikka Surakka on samoilla linjoilla.

"Eipä ole yllätys ollenkaan jos pienituloisten köyhien kukkarolla käydään, tämä on enemmänkin sääntö porvarihallituksen aikaan..."

Juha Pietilä ei ymmärrä, miksi asioista tehdään väkisin niin monimutkaisia.

"Pieni lisäys polttoaineveroon ja saataisiin verotettua myös muut moottoriajoneuvot kuin autot. Näin verot eivät myöskään rasittaisi ketään kohtuuttomasti. Maalla asuva mummo tai pappa voisi edelleen tehdä sen viikoittaisen kauppareissunsa, kun auton ylläpito ei olisi kohtuutonta."

Tuija Kuisma muistutti, että jos yksityisautoilu kallistuu liikaa, kunta joutuu maksamaan vähävaraisille taksikyydit kaupassa käyntiä varten.

Myös Päivi Ruokolainen pettyi.

"Kieltäydytään maksamasta! Ajetaan kilvettömillä ja ulosotto kimpussa, mutta mistäs ottavat kun ei oo rahaa!"

Simo Havian mielestä tieverkon yhtiöittäminen on yhteisen omaisuuden varastamista.

"Autoveron poisto on varainsiirto köyhiltä rikkaille sekä autotehtaille, siis ulkomaille. Järkevä toimenpide olisi polttoaineveron korvaaminen kilometriperusteisella käyttömaksulla. Se vähentäisi rajan takana tankkausta ja lisäisi valtion tuloja ulkomaisten autojen osalta."

Ellen Lindellkin epäilee, päätyvätkö tienkäyttömaksut yhteiseksi hyväksi.

"Osakeyhtiön olemassaolon tarkoitus on tuottaa voittoa omistajilleen. Näin ollen tieverkon käyttämisestä perittävät maksut nousisivat hyvin nopeasti voittoa tuottavalle tasolle - vai mistä se kannattavuus yks kaks muuten syntyisi? Ja toki yhtiöiden alkupääomalainojen korotkin pitäisi jonkun maksaa, koska kerättävät maksut muuntuvat tulovirroiksi vasta kuukausien kuluttua. Ja yhtiön kulutkin alkavat rullata heti perustamisesta lähtien. Kuka tämän leikin kustantaa? Kuluttajat. Me."

Heimo Lehtimäellä on selvä näkemys maksajasta: "Ja maksaja on vanhalla paskalla olosuhteiden pakosta sompaileva syrjäseutujen asukas."

Yksityisteiden käyttäjiä sorsitaan, tuo esille Riitta Kalin: "Onko otettu huomioon, että pikkuteiden varrella asuvat maksavat jo lakisääteistä tieyksikkömaksua käytön mukaan..."

Lue myös:

Kommentti: Köyhät maksavat autoveron poiston

Bernerin esitys iskisi kovaa autoliikkeisiin: "Voi käydä niin, että aamulla herätessä on miljoona euroa köyhempi"

Aiheeseen liittyvät artikkelit