Politiikka

Nordean pankkipalveluissa pitkä palvelukatko sunnuntaina – käteistä ei voi nostaa, eikä nettipankki toimi

Politiikka 19.04.2017


Nordealla on Suomessa lähes kaikki palvelut kattava palvelukatko tämän viikon sunnuntaina. Palvelukatko alkaa aamuyöllä kello 04.00 ja sen arvioidaan päättyvän noin kello 18.00.

Palvelukatkon aikana Nordean korteilla ei voi nostaa käteistä, eikä Nordean pankkitunnuksia voi käyttää sähköiseen tunnistautumiseen. Verkko- ja mobiilipankit ovat pois käytöstä katkon ajan. Korttimaksaminen onnistuu rajoitetusti kaupoissa ja kylmäasemilla, mutta siinä voi esiintyä hitautta eikä maksaminen välttämättä onnistu.

Katko palveluissa johtuu huolto- ja päivitystöistä pankin IT-järjestelmissä.

Palvelukatko vaikuttaa myös Nordean asiakaspalveluun: katkon aikana ei voi hoitaa henkilökohtaisia pankkiasioita, koska asiakas ei voi tunnistautua palveluun pankkitunnuksillaan. Katko koskee myös Nordea Rahoituksen palveluita sekä maksukortteja, kuten Stockmann Mastercardia ja Finnair Plus Mastercardia.

Nordean mukaan palvelukatkoon kannattaa varautua nostamalla etukäteen tarpeeksi käteistä ja hoitamalla päivittäiset pankkiasiat etukäteen. Palvelukatko vaikuttaa Nordean palveluihin myös matkalla ja ulkomailla ollessa. Nordea sanoo tiedotteessa, että matkalla olijoiden kannattaa maksaa hotellilaskut jo lauantaina ja laivalle lähtijän kannattaa varata käyttöön tarpeeksi käteistä.

Aiheeseen liittyvät artikkelit