Tietosuojavaltuutettu ottaa S-ryhmän asiakastiedonkeruun syyniin
S-ryhmä kertoi eilen ryhtyvänsä keräämään syyskuussa tietoja asiakkaidensa ostoista.
S-ryhmä kertoi eilen, että alkaa syyskuussa kerätä tarkempaa tietoa asiakkaiden ostoksista. Kuva: LEHTIKUVA/Martti Kainulainen.Tietosuojavaltuutetun toimisto aikoo selvittää S-ryhmän tiedonkeruun asiakkaista. S-ryhmä kertoi keskiviikkona, että se alkaa syyskussa kerätä aiempaa tarkempaa tietoa kuluttajista yksittäisten ostojen perusteella.
Tiedot ostoksista saadaan, jos asiakas käyttää S-etukorttia oston yhteydessä.
Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnion mukaan näin yksipuolinen sopimusmuutos kanta-asiakasjärjestelmässä saa kellot soimaan.
"Kyseessä on klassinen tilanne, että kuka voi yksipuolisesti muuttaa systeemiä, jonka pitäisi perustua siihen, että kuluttaja itse hyväksyy asian. Se että kokonaisuutta muutetaan menemällä yksityiskohtaisiin asioihin, tuntuu oudolta tai suostumuksen vastaiselta", Aarnio sanoo.
Aarnion mukaan asiaa aletaan selvittää todennäköisesti ensi viikolla kuluttajasuojaviranomaisten kanssa.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston apulaisjohtaja Katri Väänänen vahvistaa asian selvittelyn. Virasto haluaa tietää, onko kanta-asiakkuuden sopimusehtoja muutettu ja miten menettely on toteutettu suhteessa kuluttajiin.
"Haluamme myös saada kokonaiskuvan siitä, millaisia tietoja kerätään ja mihin niitä käytetään vastaisuudessa", Väänänen sanoo.
S-ryhmä on tähänkin asti kerännyt tarkkoja tietoja asiakkaidensa ostoista. Vuodesta 2014 lähtien tarkkaa tuotetasoista ostotietoa on kerätty Sokos- ja Emotion-ketjujen myymälöistä sekä Sokoksen, Prisman ja Kodin Terran verkkokaupoista.
Vastaisuudessa käytäntö kuitenkin laajenee myös Prismoihin, S-marketeihin, Saleihin, Alepoihin, ABC:ihin, Kodin Terroihin, S-Rautoihin ja Marks & Spencereille. Päivittäistavarakaupan ketjuista on kerätty aiemmin tuoteryhmätasoista tietoa.
Vuonna 2014 kanta-asiakasjärjestelmän rekisteriselosteeseen lisättiin tietoa ostosten listaamisesta. SOK:n asiakkuusjohtaja Pekka Malmirae tulkitsee, ettei kyse ole siis yksipuolisesta sopimusmuutoksesta.
"Keskustelemme asiasta tietosuojavaltuutetun ja kuluttaja-asiamiehen kanssa. Mikäli he toteavat, että käytäntöä on tarvetta muuttaa, niin sen mukaan toimitaan", Malmirae sanoo.
Kuluttajaliiton johtavan lakimiehen Tuula Sarion mukaan asiakkaalla on oltava valinnanmahdollisuus tietojen keräämisestä. Tässä tapauksessa on kuitenkin kyse siitä, ottaako S-etukorttia ollenkaan käyttöön vai ei.
"Asiakkaat laitetaan puun ja kuoren väliin sillä, ettei tietojen keräämistä ole mahdollista estää. Kärjistetysti sanottuna lähikaupassa on mahdollista tarkkailla, koska tietty rouva ostaa kondomeja tai koska hänelle kannattaa lähetellä tamponitarjouksia", Sario sanoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
