Kommentit

Kauppa kiristänyt otettaan elintarviketeollisuudesta Saksassa

Jorma Mattila
MT Plus Kommentit 14.09.2017

Jorma Mattila: Missään muussa EU-maassa ei vähittäiskauppa ole hankkinut näin laajasti omaa elintarviketuotantokapasiteettia.

Elintarvikekauppa vahvistaa valtaansa laajentamalla toimintaansa yhä uusille alueille.

Suomessakin on viime aikoina näkynyt esimerkkejä siitä, miten ruokavähittäiskauppa omii itselleen uusia tehtäviä elintarvikkeiden tuotekehityksen, ruokayhtiöiden vienninedistämisen sekä ympäristö- ja maatalouspolitiikan alueilla.

Saksa on EU:n suurin lihantuottajamaa. Saksan elintarvikemarkkinat ovat kenties koko Euroopan kilpailluimmat.

Hintaneuvotteluissa istuvat elintarviketuottajien ja -teollisuuden kanssa pöydän toisella puolella ruoka­kaupan halpaketjujen ja suurten supermarkettien piinkovat ostoneuvottelijat.

Saksalaisen ruokakaupan uusin aluevaltaus ja hinta-ase on oman vallan laajentaminen myös teurastukseen ja lihanjalostukseen.

Rewe on yksi Saksan suurimmista supermarket-ketjuista. Se käyttää lihan hankinnassaan samaan konserniin kuuluvaa teurastamoa Wilhelm Brandenburgia.

Kyse on suuren luokan teurastamosta, joka toimii maan laajuisesti neljällä eri paikkakunnalla, Frankfurt am Mainissa, Dreiechissa, Netphenissä ja Timmendorfer Strandissa. Rewen kauppojen lisäksi näistä välitetään lihaa ja lihatuotteita suoraan myös Rewe-ryhmään kuuluviin Penny-Markt halpamyymälöihin.

Edeka on osuuskuntamuotoinen kaupparyhmä ja toinen liittovaltion mittaluokan hallitsevista ruokakaupan ketjuista.

Edeka tuottaa itse omistamissaan 15:ssä liha-alan tuotantolaitoksessa noin 750 erilaista liha- ja makkaratuotetta. Ne jaetaan suoraan paikallisiin Edekan omiin myymälöihin sekä lisäksi saman emoyhtiön kontrolloimiin Netto-halpamyymälöihin sekä SB-hypermarketteihin.

Kaufland-hypermarketketjulla on puolestaan oma lihamerkkinsä K-Purland. Lihat ja jalosteet tulevat emoyhtiön omistamilta lihayrityksiltä suoraan myymälöihin.

Tuotantolaitokset sijaitsevat Möckmühlissä, Osterfeldissä ja Heilbad Heiligenstadtissa, eli logistisessa kolmiossa kolmen eri osavaltion alueella keskellä Saksaa.

Kauflandin ja Lidlin lihat voivat hyvinkin mennä jossakin vaiheessa ristiin, koska molempien taustalla on sama omistaja, Euroopan suurin kaupparyhmittymä Schwarze-Gruppe.

Saksan Lidl ottaa suoraan lihaa myyntiin myös seitsemältä eri sopimuslihatalolta.

Missään muussa EU-maassa ei vähittäiskauppa ole hankkinut vastaavalla tavalla ja näin laajoissa mitoissa omaa elintarviketuotantokapasiteettia.

Kaupan omien teurastamojen lisääntyminen kiihdyttää samalla Saksassa jo vuosia esiintynyttä teurastamisen keskittymistä.

Taustalla on usein joko suurten lihayhtiöiden ylivoimainen kilpailu tai yritysostot. Silloin suuri kilpailija, kuten hollantilainen Vion, ostaa nipun pieniä alueellisia teurastamoja ja lopettaa ne oman suuryksikkönsä tieltä.

Uusin lakkautettava teurastamo tällä listalla on FVZ Mannheim. Edeka kauppaketju oli aikaisemmin teurastuttanut siellä 300 000 sikaa vuosittain. Näin suuren asiakkaan vetäytyminen ei jättänyt yli 130-vuotiset perinteet omaavalle teurastusyksikölle enää kannattavan toiminnan edellytyksiä.

Aiheeseen liittyvät artikkelit