Maaseudun Tulevaisuus
Kommentit

Kommentti: Päätös Tinder-lihasta meni metsään

Terhi Pape-Mustonen
Kommentit 27.01.2017

Jos tämä mainos loukkaa, se loukkaa tasapuolisesti.

Mainonnan eettinen neuvosto antoi Teuvalaisen Laidun Hereford -lihatilan mainoskampanjalle "Parempaa lihaa kuin Tinderissä" huomautuksen. Neuvosto perustelee lausunnossaan, että "sana 'lihaa' viittaa naisiin."

"Se toistaa ja vahvistaa naisista annettavaa halventavaa mielikuvaa. Ilmaisu on tasa-arvoa loukkaava."

Tinder on sähköinen seuranhakupalvelu, jota käyttävät sekä miehet että naiset. Sitä käyttävät myös homoseksuaaliset miehet, joiden kanssa naislihalla ei juuri ole tekemistä.

Mainonnan eettisen neuvoston päätös on ongelmallinen sekä miehille että naisille. Neuvoston päätöksen perustelut viittaavat siihen, että vaikka puhuttaisiin molemmista sukupuolista, vain naisia voidaan esineellistää ja vain he voivat uhriutua. Tämä vahvistaa mielikuvaa naisten heikkoudesta ja haavoittuvuudesta.

Myös miehet voivat joutua esineellistämisen ja seksuaalisen häirinnän kohteiksi. Tämä on tärkeää tunnistaa, tai suuri osa haitallisesta käytöksestä voi jäädä piiloon.

Minua Tinder-liha mainos ei loukannut, mutta onhan siinä kieli melko syvällä poskessa. On hyödyllistä, että Mainonnan eettinen neuvosto ottaa tähän ja muihin mainoksiin kantaa.

Huomautuksen perusteleminen sukupuolten välisellä tasa-arvolla on kuitenkin vikatikki. Jos tämä mainos loukkaa, se loukkaa tasapuolisesti kaikkia Tinderissä tarjolla olevia.

Lue lisää:

Mainonnan eettinen neuvosto: "Parempaa lihaa kuin Tinderissä" viittaa naisiin ja on loukkaava mainos

Aiheeseen liittyvät artikkelit