S-halpuuttaja iski herkkubrändiin
Kimmo Lundén: Merenkulku ei sittenkään taida olla niin kaukana päivittäistavarakaupasta.Stockmann Herkun liiketoiminnan myynti S-ryhmälle muistuttaa brändinäkökulmasta vähän samaa kuin aikoinaan Silja Linen siirryttyä yrityskaupassa brittiläiseltä Seacontainersilta virolaiselle Tallink-varustamolle kesällä 2006.
SIlloin myös Viking Line harkitsi ja laski Siljan ostamista. Yhtenä suurimmista riskeistä/haasteista kilpailijavarustamo piti sitä, miten säilyttää ja ylläpitää Siljan - silloinkin - erittäin vahva brändimielikuva.
Viikkarit vetäytyivät, Tallink osti ja velkaantui parrasta myöten.
Sittemmin uudella johdolla kurssi on pitänyt ja velkalastikin keventynyt. Varustamo pystyy jälleen maksamaan osinkoja omistajileen.
Kooltaan nämä kaksi yrityskauppaa toki ovat eri luokkaa. Tallink maksoi Silja Linesta laivoineen 450 miljoonaa euroa ja osakkeitaan, S-ryhmä liiketoimintakaupassa 27 miljoonaa euroa.
Toivottavasti S-ryhmä onnistuu siinä, missä kannattamaton Stocka ei. Alkukommentit ovat olleet Stockan Herkun brändiä ja osaamista arvostavia.
Kauppamerenkulku ei sittenkään taida olla niin kaukana päivittäistavarakaupasta.
Lippulaivamyymälöistähän SOK:n kenttäjohtaja Arttu Lainekin puhuu.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

