Pääkirjoitus

Sitä saa, mistä maksaa

Maaseudun Tulevaisuus
Pääkirjoitus 12.12.2014

”Suoramyynti lisää sekä tuottajan että kuluttajan markkinavaltaa.”

Yhä useammalle suomalaiselle ruoka ei tarkoita pelkästään tarvittavaa energiatankkausta. Ruuasta haetaan elämyksiä arjen keskelle.

Ruokakulttuurin kehittyessä erilaisten erikoistuotteiden kysyntä on kasvanut selvästi. Erikoisuudella voidaan tarkoittaa esimerkiksi ruuan raaka-aineiden alkuperää tai tuotantotapaa.

Kuluttajat ovat innostuneet luomu- ja lähiruuasta. Eläinten erikoiskohtelu, pakkausmateriaalit, vesi- ja hiilijalanjälki, kuljetusmatkat tai jopa viljelijän ”reilu” osuus ruuan hinnasta ohjaavat ostopäätöksiä.

Mainioksi esimerkiksi erikoistuotteesta käy jo porsaana kuluttajalle myytävä ”kesäpossu”, joka esiteltiin esiteltiin MT:n sivuilla keskiviikkona (MT 10.12.).

Somerolainen Mikko Välttilä keksi viime kesänä myydä porsaan ja sen kasvatuksen pakettina. Uudet omistajat saivat halutessaan käydä seuraamassa ulkoilevaa ja pahnoissa peuhaavaa kasvattiaan vaikka päivittäin.

Innostuneita ostajia olisi ollut enemmän kuin mihin 30 porsaan koe-erä riitti. Kesäpossupalvelun hinta kuluttajalle oli 600 euroa, josta riittää jo työpalkkaa tuottajallekin.

Näinä päivinä kesäpossut muuttuvat lihalähetyksiksi omistajilleen. Ensi kesänä porsaanomistajien määrää on tarkoitus kasvattaa.

Kun tila myy tuotteitaan suoraan, kasvaa sekä tuottajan että kuluttajan valta ruokaketjussa. Tuottaja saa valtaa tuotteensa hinnoitteluun, kuluttaja taas saa esittää toiveensa suoraan tuottajalle.

On kuluttajasta kiinni, millä tavalla ruoka hänelle tuotetaan. Erikoistuotanto voi kasvaa ainoastaan, jos kuluttajat haluavat maksaa siitä riittävän hinnan.

On erittäin hyvä, jos haluavat.