Vieraskolumnit

Biohajoavaa muovin korvaajaksi

Matti Valonen
Vieraskolumnit 08.02.2018

Matti Valonen: Arvioiden mukaan jopa kolmannes muovipakkauksista jää luontoon.

Muovia on saasteena maassa, merellä ja ilmassa. Ei vain teiden varsilla ja näkyvinä muovilauttoina valtamerillä, vaan myös mikromuovina ilmassa. Maailmanlaajuisesti muovit muodostavat arviolta 85 prosenttia rannoilla olevista roskista.

Muovia on havaittu kulkeutuvan veteen, ruokaan ja elimistöömme. Muovin ympäristövaikutukset ovat niin mittavat, että sen käyttöä on vähennettävä reilusti.

Kilpailevien materiaalien puuttuessa muovi saavutti halvimman pakkausmateriaalin aseman, sillä raaka-aineena se on halpaa, kevyttä, kestävää ja sen sovellukset ovat mittavat. Kuitenkin viime vuosina puupohjaisten pakkausmateriaalien tuotekehitys on edennyt harppauksin. Niitä on suomalaisvoimin kehitetty sekä selluloosasta että puuhakkeesta.

Perinteiset puupohjaiset pakkausmateriaalit eivät ole täysin muovittomia, sillä esimerkiksi maitopurkit sisältävät jonkin verran muovia.

Selluloosasta on kehitetty muun muassa muovin kaltainen pakkausmateriaali ja muovikelmua vastaava kalvo. Muovin kilpailijaksi on lisäksi kehitetty nesteen ja rasvan sisällään pitempään pitäviä kartonkisia ja kokonaan muovittomia kertakäyttökuppeja. Puuhakkeesta on kehitetty kosmetiikkarasioita, jotka ovat paitsi tyylikkäitä myös ennen kaikkea biohajoavia.

Biohajoavuus on tärkeä ominaisuus pyrittäessä vähentämään muovisaastetta, sillä arvioiden mukaan jopa kolmannes muovipakkauksista jää luontoon.

Uusi pakkausmateriaali tai pidemmälle kehitetty vanha pakkausmateriaali ei itsessään riitä, vaan menestyäkseen tuotteen tulisi olla hinnaltaan ja ominaisuuksiltaan kilpailukykyinen muovin kanssa.

Meillä PTT:llä tehtiin edellisvuonna kuluttajien valintoja ja biotalouden tuotteita koskeva tutkimus. Tuolloin selvisi, että ympäristöystävällisen tuotteen ostopäätökseen vaikuttavat keskeisesti hinta, helppo saatavuus sekä totutut käyttäytymistavat. Tottumuksesta kuluttajat valitsevat usein samoja tuotteita, koska uudet valinnat ja uuden tiedon hankkiminen on monesti aikaa vievää ja työlästä.

Totutut käyttäytymistavat muuttuvat hitaasti, mutta muutoksen vauhdittamisessa auttaa uuden tuotteen kilpailukykyinen hinta. Kun hinta on kohtuullinen, niin biohajoavuuden merkitys tuotteen myyntivalttina kuluttajille kasvaa. Näin voivat avautua suuretkin markkinat, kun tuote tulee helpommin kuluttajien saataville.

Kirjoittaja on metsäekonomisti PTT:llä.

Aiheeseen liittyvät artikkelit