Ruoka

Helsingin Mylly vei Lidlin vientikilpailun voiton – palkintona vientihenkilö vuodeksi

Ruoka 12.10.2017

Helsingin Myllyllä kova tavoite: "Haluamme olla viiden vuoden päästä maailman suurin lisäarvollisten kauratuotteiden jalostaja", toimitusjohtaja Niklas Kumlin sanoo.


Aimo Vainio
Edessä HK Scanin Hong-Kongin markkinoille räätälöityjä porsaanlihapakkauksia. Kehitysjohtaja Matti Hakkarainen pääsi kilpailussa tiskin taakse. Toinen esittelijä keittiömestari Janne Leppänen.

Suomen ruokavienti oli vuoden 2016 ja 2017 kesäkuiden välisenä aikana 130 miljoonaa euroa suurempi kuin edellisenä vuoden jaksona.

"Hallituksen tavoite on parantaa ruokaviennin tasetta 500 miljoonalla eurolla vuoteen 2020 mennessä. Kun se kerrottiin julki, moni piti tavoitetta mahdottomana. Ei pidä enää", maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä (kesk.) kertoi Lidlin vientikilpailun voittajan julkistamistilaisuudessa.

Lepän tavoittelemaa viennin kasvua lähtee hakemaan Lidlin kilpailun voittaja Helsingin Mylly tuotteella Overnight Oats Mix.

Overnight tuotteen nimessä tarkoittaa sitä, että kaurahiutaleita ei keitetä, vaan ne sekoitetaan nesteeseen ja puuro jätetään yön yli jääkaappiin.

"Olemme tehneet vientiä jo ennen kisaa. Haluamme olla viiden vuoden päästä maailman suurin lisäarvollisten kauratuotteiden jalostaja", Helsingin Myllyn toimitusjohtaja Niklas Kumlin sanoo.

Tuote valmistetaan suomalaisesta kaurasta.

Kilpailu oli Lidlin lahja satavuotiaalle Suomelle. Palkinto on vientiä edistävän henkilön vuoden palkkaus.

"Kilpailu järjestettiin silkasta innosta suomalaista ruokaketjua kohtaan", Lidlin Suomen toimitusjohtaja Lauri Sipponen sanoi.

Vuonna 2016 Lidlin ketjun kautta 20 suomalaista tavarantoimittajaa vei lähes 60 eri tuotetta yhteensä 23 Euroopan maahan.

"Meidän ihmiset ovat joka päivä yhteistyössä kansainvälisten kollegoiden kanssa. Vientityötä tehdään arjen kansainvälisen tekemisen kautta", Sipponen sanoo.

Leppä korosti, että viennin lisääntyminen hyödyttää myös alkutuottajia.

"Maatalouden kriisirahaa on ohjattu myös viennin lisäämiseen", Leppä sanoi.

Kisassa jaettiin seuraavat kunniamaininnat:

Markkinointiosaamisesta: Goodio Oy, luomuraakasuklaa

Kotimaisen työn arvostamisesta: Linkosuon leipomo oy, Ruislastu Sour Cream

Kotimaisen raaka-aineen käytöstä: HKScan Finland Oy, Pork Meat Omega3 No Antibiotics Ever.

MT kertoi Lidlin ja Primulan leipomon viennistä 6.10.

Lidl hakee ruokaviennin kasvua – kannustaa suomalaisyrityksiä opettelemaan markkinointia

Primulassa uunit kuumana ja leipää paistetaan kolmessa vuorossa – vienti aukesi Lidlin verkoston kautta ja liikevaihto moninkertaistui

Lidlin elintarvikekisa huipentuu – joku näistä on seuraava vientitoivo

Aiheeseen liittyvät artikkelit