Ruoka

Yle: Sometykkäykset eivät muutu asiakkaiksi – lähiruokaryhmät tarvitsevat lisää vakituisia asiakkaita

Ruoka 28.12.2017

Kajaanin REKO:n Facebook-ryhmässä reippaasti yli 2 000 jäsentä. Noin kaksi prosenttia ryhmän jäsenistä käy ostoksilla


PAsi Leino
REKO-lähiruokaryhmä on Facebookin kautta toimiva kauppapaikka. Tilaukset tehdään sosiaalisessa mediassa ja asiakkaat sekä ruoantuottajat kohtaavat sovitussa tapahtumassa.

Lähiruokaryhmät tarvitsevat lisää vakituisesti palveluita käyttäviä asiakkaita. Aaltoilevat asiakasmäärät ovat saaneet paikallisia tuottajia jättämään lähiruokapiirit sikseen, uutisoi Yle.

Kajaanissa lähiruokaryhmä Rekon tapahtuma järjestetään joka toisena torstaina Kauppatorilla. Vuoden viimeisestä tapahtumasta lähiruokaa haki noin 30 ihmistä. Määrä on hyvä, sillä huonoimmillaan asiakkaita on käynyt vain viitisentoista.

"Joskus tulee niin vähän kysyntää tavaralle, että tuottaja joutuu perumaan paikalle tulemisen. Jos pari–kolme tuotetta on menossa kaupaksi, niin matkasta ei saa kuitattua edes bensakuluja", toteaa Reko Kajaanin Facebook-ryhmän ylläpitäjä Kalle Hoppula Ylen uutisessa.

Hän myös arvioi, että Kajaanin Rekon ryhmän reippaasti yli 2 000 jäsenestä noin kaksi prosenttia käy ostoksilla.

"Haluaisin kannustaa näitä 98 prosenttia jollain tavoin mukaan touhuun. Houkutteleminen ja aktivointi on haaste, mutta samalla myös yhteiskunnallinen ilmiö."

Samankaltaisten ongelmien kanssa painitaan muissakin Suomen Reko-ryhmissä, arvioi Aitoja makuja -lähiruuan koordinaatiohankkeen projektipäällikkö Päivi Töyli.

Ylen uutinen

Aiheeseen liittyvät artikkelit