Ruoka

Kauppa kertoo: Näin joulun ruokamyynti muuttui viime vuoteen verrattuna

Ruoka 29.12.2017

Keskon ja S-ryhmän mukaan joulumyynti sujui hyvin. Joulu sattui sopivasti viikonloppuun ja suomalaisilla tuntuu olevan aikaisempaa enemmän rahaa lompakoissaan.


Jaana Kankaanpaa
Tänä jouluna suomalaisille maistui sinihomejuusto ja persimon.

Kuluttajien ostoskorien sisällön perusteella suomalainen joulupöytä on edelleen varsin perinteinen, mutta uudistamishaluakin löytyy.

Keskon- ja S-ryhmän mukaan muun muassa bataattilaatikko, tuore kala, erikoissuklaat ja vegaanivaihtoehto kinkulle kasvattivat myyntiään.

Sekä Keskosta että S-ryhmästä kerrotaan Maaseudun Tulevaisuudelle joulumyynnin sujuneen hyvin.

Keskon mukaan talous tuntuu elpyvän, mikä näkyy esimerkiksi premium-suklaiden ja herkuttelujuustojen kysynnän kasvuna. Sinihomejuustoa myyntiin 24 prosenttia enemmän kuin viime vuonna, kertoo viestintäpäällikkö Anni Sironen.

"Suomalaiset ostivat ja kokeilivat joulupöydässä aiempaa erikoisempia juustoja."

Molempien kaupparyhmien mukaan vegaanituotteiden kysyntä kasvoi.

Vegaanista vaihtoehtoa kinkulle kysyttiin paljon, kertoo S-ryhmän valikoimajohtaja Antti Oksa. Vegaaninen juhlarulla on kuitenkin melko marginaalinen erikoistuote.

Kalat maistuvat suomalaisille entistä enemmän. Esimerkiksi K-Citymarket-ketjussa kaloja ostettiin 12 prosenttia viime vuotta enemmän. Suosiotaan kasvattivat erityisesti kylmäsavu- ja graavilohi, savukala sekä mädit.

S-ryhmässä tuoreen kalan myynti kasvoi tuntuvasti viime jouluun verrattuna. Tätä selittää Oksan mukaan ainakin osittain se, että viime jouluna lohi oli selvästi tavanomaista kalliimpaa.

K-Citymarketeista ostettiin viidennes viime joulua enemmän kotimaisten pienpanimoiden oluita. Myös ulkomaisten erikoisoluiden myynti kasvoi.

Joulu on juuresten sesonki. Niiden myynti kasvoi K-Citymarketeissa viidenneksen. Erityisesti asiakkaiden mieleen oli punajuuri, jota ostettiin lähes kolmannes viime vuotta enemmän.

Ulkomaisista tulokkaista persimon valtaa tilaa joulupöydän tarjoilujen seassa. S-ryhmässä sen myynti nimittäin kasvoi tänä jouluna lähes 20 prosenttia.

S-ryhmän kaupoissa joululaatikoita nosteltiin ostoskoreihin hieman viime vuotta enemmän. Perinteisten makujen myynti on hyvin tasaista vuodesta toiseen, mutta bataattilaatikko kasvatti suosiotaan 16 prosenttia.

Joulukinkkujen myynti kasvoi S-ryhmän kaupoissa hieman viime vuodesta. Pakastekinkkuja myydään edelleen eniten, mutta tuoreiden kinkkujen kysyntä on kasvanut vuosi vuodelta. Oksa kertoo, että luuton juhlakinkku lisää suosiotaan edelleen.

Kovin nousija on luomukinkku. Niitä myytiin tänä jouluna yli 50 prosenttia viime joulua enemmän, Oksa kertoo.

S-ryhmän myymistä kinkuista 97 prosenttia on kotimaisia. Kotimaisten kinkkujen osuus kasvoi viime vuodesta.

Aiheeseen liittyvät artikkelit