Ruoka

Tiesitkö, että rasva on välttämätöntä hyvinvointiin?

Ruoka 06.01.2018

Jokainen tarvitsee päivittäiseen ruokavalioonsa myös rasvaa voidakseen hyvin.


Jaana Kankaanpää
Vasemmalla kullanvärinen kylmäpuristettu kotimainen rypsiöljy, keskellä vaalea rypsiöljy ja oikealla vihertävä neitsytoliiviöljy. Kylmäpuristettu pähkinäarominen rypsiöljy sisältää runsaasti E-vitamiinia. Neutraalin makuinen, perusrypsiöljy on keittiön yleisöljy. Oliiviöljyjen maut vaihtelevat lempeistä vahvan pippurisiin.

Kasviöljyt, erityisesti rypsiöljy, sisältävät välttämättömiä rasvahappoja, joita tarvitaan kasvuun, kehitykseen sekä hallitsemaan elimistön kolesteroli-, verenpaine- ja sokeritasapainoa.

Öljyä puristetaan eri kasvien siemenistä, pähkinöistä sekä hedelmistä. Merkittäviä öljykasveja ovat öljypalmu, soija, rypsi, maissi, auringonkukka, oliivi, maapähkinä ja kookospalmu.

Suomessa eniten käytetty ruokaöljy on rypsiöljy. Meillä puhutaan tavallisesti vain rypsiöljystä, sillä rypsillä ja rapsilla on sama rasvakoostumus.

Kasvirasvat ovat huoneenlämmössä nestemäisiä, paitsi kiinteä kookosrasva. Ne ovat kaikki 100-prosenttisia rasvoja.

Säilytä öljyjä viileässä, valolta suojattuina ja tiiviisti suljettuina. Jääkaappilämpötilassa öljy samenee, mutta kirkastuu jälleen huoneenlämpöön otettaessa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit