Ruoka

Fazerin makeisista lähtee vientiin 40 prosenttia - Sininen suklaa kärjessä vuodesta toiseen

Ruoka 25.03.2017

Herkutteluhetkellä ­suomalaisen suu mielii perinteisiä makuja. Kotimainen karkkijätti Fazer hallitsee myyntitilastoja.


Sanne Katainen
Maitosuklaa pysyy Fazerin kärkituotteena vuodesta toiseen.

Kestosuosikki suomalaisten makeannälän tyydyttäjänä on Fazerin Sininen. Suklaalevyjä valmistuu vuosittain 15 miljoonaa. Siihen tulevat vielä konvehdit ja patukat päälle. Kansallissuklaalle on kysyntää myös ulkomailla.

Tuotteessa maistuu suomalainen maito, jota kuluu noin sata tuhatta litraa vuorokaudessa. Suklaa työllistää noin 3 000 lehmää.

Sininen on ainoa pohjoismainen suklaa, joka tehdään tuoreeseen maitoon. Sen uskotaan parantavan makua ja koostumusta poikkeuksellisen suussa sulavaksi.

Suomalaisten makeismaku on pysynyt vuodesta toiseen melko muuttumattomana. Fazerin kaupallisten yksiköiden toimitusjohtajan Tom Lindbladin mukaan kärjessä ovat yhä samat tuotteet kuin parikymmentä vuotta sitten. Sinisen lisäksi suomalaisille maistuvat muun muassa Kismet ja Geisha sekä Fazerin keltainen hasselpähkinäsuklaalevy.

Kymmenestä myydyimmästä makeistuotteesta peräti seitsemän on suklaita. Loput kolme ovat karkkipusseja, joista kahdessa on sekaisin hedelmä-, salmiakki- ja suklaa­makeisia.

Lindbladin mukaan karkkipussien suosio vaihtelee huomattavasti enemmän kuin suklaan. Niiden suhteen suomalaiset ovat kokeilunhaluisempia.

Sekapussit erottavat pohjoismaalaisten maun muunmaalaisista. Meikäläisten täytyy saada salmiakkia. Vielä parikymmentä vuotta sitten sekoitepusseja ei juuri näkynyt myydyimpien listalla.

Huomattavaa on myös, että myydyimmät karkkipussit painavat nykyään 325–350 grammaa.

Fazerilla perinteisiin brändeihin ei nähdä syytä kajota. Lähinnä kääreitä modernisoidaan aika ajoin, mutta sekin tehdään kieli keskellä suuta. Lisäksi myyntiin tuodaan erilaisia variaatioita, kuten Pätkis-patukan isompi versio ja karkkipussi tai konvehdit Geishasta ja Fazerin sinisestä. Konvehtirasiat tekevät kauppansa etenkin joulun alla ja lentokentillä.

Monille perinteisillekin karkeille, kuten Fazerin Parhaimmille ja liköörikarkeille löytyy yhä vakiintunut kuluttajakuntansa. Viinaksilta maistuvien karkkien vienti vetää etenkin Itäiseen Eurooppaan.

Fazerin vanhinta yhä tuotannossa olevaa karkkia, Pihlajaa eli ”kettukarkkia”, myydään Suomessa vuosittain 1,2 miljoonaa pussillista ja suurempia rasioita noin 200 000. Marmeladien valmistus alkoi Fazerin Kluuvikadun konditoriassa vuonna 1895. Karl Fazerin uskotaan tuoneen pihlajanmarjoja sisältäneen reseptin opiskelukaupungistaan Pietarista.

Kiss-Kiss puolestaan on vanhin suomalainen tavaramerkki.

Fazerin karkeista noin 40 prosenttia lähtee vientiin. Tärkeimmät markkina-alueet sijaitsevat lähellä, kuten Ruotsi, Venäjä, Viro, Tanska ja Norja.

Suomen satavuotisjuhla näkyy vientiin suunnattujen Fazerin Sinisten kääreissä, joissa luvataan, että suklaa maistuu Suomelle: ”Taste of Finland”.

Kansainvälisimpiin tuotemerkkeihin kuuluu myös turkinpippuri eli Tyrkisk Peber. Kova salmiakkikarkki on suuressa huudossa etenkin Pohjoismaissa.

Fazerin tuotteista 98 prosenttia valmistetaan Suomessa. Vain tikkareita tehdään muualla.

Karkeista harvan raaka-aineet ovat täysin kotimaisia. Suklaaseen tarvitaan kaakaopapuja ja lakritsiin lakritsijuurta. Sokeriakin tarvitaan usein monen sorttista. Esimerkiksi Fazerin sinisessä 75 prosenttia sokerista on kotimaista juurikassokeria ja loput ruokosokeria.

Tuontisokeria tarvitaan siksikin, että Suomen sokeriomavaraisuus yltää vain noin 50 prosenttiin.

Lindbladin mukaan suklaan menekki on ollut myötätuulessa viime vuosina. Sekä levyjen että suklaisten pussien myynti on vahvassa kasvussa. Uusi Karl Fazer Travel -suklaalevysarja myi yhteensä neljä miljoonaa kappaletta.

Kaikkiaan makeisten myynti kasvoi Suomessa viime vuonna 0,2 prosenttia. Plussan puolelle mentiin ensimmäistä kertaa viiteen vuoteen. Vuosina 2011–2016 voimassa ollut makeisvero notkautti myyntiä viitisen prosenttia.

Lindbladin mukaan muutokset karkkimarkkinoilla tapahtuvat hyvin hitaasti.

Suurimpia kilpailijoita Fazerille ovat kansainväliset yhtiöt, kuten Cloetta, Pandan omistava Orkla ja Mondelez, jonka tuotemerkkeihin kuuluvat muun muassa Marabou-suklaa ja Daim.

Kilpakumppanien luomasta paineesta huolimatta Fazer hallitsee kauppaketjujen myydyimpien makeisten listaa yhä liki yksinvaltiaan lailla.

Aiheeseen liittyvät artikkelit