Ruoka

Kysely: Näin miesten ja naisten välipalatottumukset eroavat

Ruoka 06.05.2017

Makeisia syödään edelleen suhteessa enemmän kuin lisäravinteita kuten proteiinijauheita ja -patukoita.


Jaana Kankaanpää
Hedelmät ovat tutkimuksen mukaan suosituin välipala.

Kaksi kolmasosaa kyselytutkimukseen vastanneista syö vähintään kerran päivässä välipalan. Naiset valitsevat miehiä useammin jugurtin tai rahkan, kun taas miehet naisia useammin proteiinijauheen.

Tämä ilmenee liikuntaan ja urheiluun sopivia välipalatuotteita valmistavan FastSports Nutritionin tilaamasta kyselystä.

91 prosenttia vastaajista kokee ravinnon tärkeäksi hyvinvointinsa kannalta. Naiset näkevät terveellisen ruokavalion tärkeämmäksi kuin miehet.

Suosituin välipalana on hedelmä kuten omena ja banaani. Niitä syö 66 prosenttia kyselyyn vastanneista.

Toiseksi eniten välipalaksi syödään rahkaa ja jugurttia, 46 prosentta. Puuroa ja/tai leipää nauttii välipalaksi 40 vastaajista.

Naiset valitsevat miehiä useammin rahkan tai jogurtin.

Naiset ovat myös miehiä tunnollisempia välipalan tankkaajia. Naisista 73 prosenttia syö kerran tai useamman kerran päivässä, kun taas miehistä näin tekee 60 prosenttia.

"Miehet satsaavat suurempiin yksittäisiin annoksiin. Naiset annostelevat päivän syömiset pienimpiin annoksiin, jolloin välipaloille on luonnollinen tarve", suomalaisyrityksen ravinto- ja tapamuutosvalmentaja Harri Männistö toteaa tiedotteessa.

Mitä nuorempi henkilö on, sitä enemmän hän syö selvityksen mukaan välipalaksi puuroa, leipää, lisäravinteita, rahkaa ja jogurttia sekä suklaata ja karkkia. Karkkia syödään suhteessa enemmän kuin lisäravinteita kuten proteiinijauheita ja -patukoita.

"Välipalan tulisi olla proteiinipitoinen, koska silloin verensokeri pysyy tasaisempana, vireystila paranee ja keho käyttää tehokkaammin rasvavarastoja hyödykseen. Jokaisella annoksella tulisi olla oman kämmenen verran proteiinia", Männistö ohjeistaa.

Työikäisten 18–65-vuotiaiden miesten ja naisten hyvinvointi-, liikunta- ja ravitsemustottumuksia selvittäneen tutkimuksen toteutti M3 Research Oy helmikuussa 2017. Tutkimukseen vastasi 1 000 suomalaista.

Aiheeseen liittyvät artikkelit