Ruoka

Lidlin luomumyynti kasvoi vuodessa yli puolella — luomuvoi ja -maito tulevat Saksasta

Ruoka 02.02.2017

Luomuelintarvikkeiden myynti Lidlissä kasvoi noin 60 prosenttia ja luomutuotteiden määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2016 edellisvuoteen verrattuna. Muuan muassa luomuvoi ja -maito tulevat Saksasta.


Riitta Mustonen
Lidl on kasvattanut luomutuotevalikoimaansa muun muassa "EU:ssa tuotetulla" goudajuustolla ja "Saksassa valmistetuilla" pakasteyrteillä. Luomukauraleipä on suomalaista.

Viime vuonna Lidlissä myytiin yli sataa erilaista luomutuotetta. Vuoteen 2015 verrattuna tuotemäärä yli kaksinkertaistui ja myynti kasvoi 60 prosenttia.

Vuoden mittaan tuotteiden määrä vaihtelee hedelmien ja vihannesten satokausien mukaan.

"Suosituimpia luomutuotteitamme ovat paistopisteen kotimaiset kaura- ja ruispalat, naudan jauheliha, kananmunat, voi ja kevytmaito sekä banaanit, sitruunat ja omenat", kertoo Lidl Suomen osto-osaston johtaja Thomas Heinrichs.

Lidl on lisännyt luomutuotteiden määrää valikoimassaan tarmokkaasti. Uusia suosikkeja se odottaa muun muassa pakasteyrteistä, jäätelöstä ja goudajuustosta, jotka tulevat Saksasta. Myös luomuvoi ja -maito ovat saksalaisia.

Luomuruispalojen raaka-aine tulee saatavuuden mukaan Suomesta tai Virosta.

Taloustutkimuksen vuonna 2016 tehdyn Suomi Syö -tutkimuksen mukaan erityisesti iäkkäillä on vaikeuksia tunnistaa luomutuotteet kaupassa.

Lidlillä on oma Bio Organic -merkki ja lisäksi pakatuissa luomutuotteissa EU:n lehtimerkki.

Vihreä lehtimerkki kertoo, että luomutuotteen tuotannossa on noudatettu EU:n luomuasetusta ja valmistuksessa käytetyistä maatalousperäisistä raaka-aineista vähintään 95 prosenttia on luomua.

Lidlin luomutuotteiden myynti kasvoi suurimmissa kaupungeissa kymmeneksen muuta Suomea enemmän.

Suomi Syö -tutkimuksen mukaan luomutuotteiden hinnalla on merkittävä rooli kun kuluttajat tekevät ostospäätöksiä. Lähes kolme viidestä valitsee luomutuotteen silloin, kun se ei ole paljon tavanomaista kalliimpi.

Vain 14 prosenttia kaikista Suomi Syö -kyselyyn vastanneista valitsee luomutuotteen aina kun mahdollista. Näin tekevien osuus oli pienentynyt neljä prosenttiyksikköä kahden vuoden takaiseen tutkimukseen verrattuna.

Aiheeseen liittyvät artikkelit