Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Makkaratehtaat houkuttelevat grillaajia lihaisilla uutuuksilla

    Makkaroiden 
kulutus on vähentynyt. Tulevaan grillikauteen makkaratehtaat 
tarjoavat 
entistä 
lihaisempia uutuuksia.
    Kevään ja kesän grillikaudelle on tarjolla lukuisia makkarauutuksia.
    Kevään ja kesän grillikaudelle on tarjolla lukuisia makkarauutuksia. Kuva: Riitta Mustonen

    Makkaroiden kulutus on ollut laskusuunnassa, vaikka markkinoille on tullut jos jonkinlaisia virityksiä mitä tulisimmista juustoisimpiin.

    Hinta sanelee kuluttajien valintoja ja liha maksaa, joten halvimmissa grillimakkaroissa lihapitoisuus voi olla jopa vain noin kymmenen prosenttia.

    Isoimpien makkaratehtaiden uutuudet osoittavat kuitenkin, että suuntaus on nykyistä lihaisempiin makkaroihin. Ne maksavat enemmän, mutta pakkauksen hintaa on saatu alemmas lyhentämällä ja ohentamalla makkaroita ja pakkaamalla neljän sijasta pakettiin kolme makkaraa.

    Suomen myydyin grillimakkara on Atrian Hiillos, jossa on lihaa alle puolet makkaran sisällöstä eli suunnilleen saman verran kuin HK:n Campingissä.

    Atrian toinen suosikki, Wilhelm, on selvästi lihaisampi ja vaihtoehtoja löytyy moneen makuun tulisesta sinihomeiseen. Atrian tämän kesän uutuus-Wilhelm 88 on pidempi ja hoikempi kuin perinteinen Wilhelm, ja pakkauksessa on vain kolme makkaraa. Tuotteessa on lihaa peräti 88 prosenttia.

    Atria tuo uusia makuja myös broileri­makkaroihin: feta-pinaatin ja sipulin.

    ”Enemmän lihaa, vähemmän lisäaineita”, linjaa markkinointipäällikkö Tom Forss Snellmannilta. Yhtiö laajentaa täysin lisäaineetonta All Natural -makkaraperhettä tänä kesänä chorizolla ja braatwurstilla.

    Lisäksi Snellman tavoittelee valtakunnallisia markkinoita monille jo tutuksi tulleilla Eetvartilla ja Iivarilla. Niissä on korkea lihapitoisuus, ja ne tehdään täysin ilman lisättyä fosfaattia.

    HK Scanin suosituin grillimakkara Kabanossi täyttää jo 40 vuotta. Sitä on maustettu vuosien saatossa milloin valkosipulilla, milloin suolakurkulla tai homejuustolla.

    Kabanossin juhlavuoden markkinoita piristetään muun muassa pekonitikkarilla eli makkaralla, joka on kääritty pekoniin, sillä pekonimakujen on tutkittu olevan suosituimpia. Tikkarissa balkanmakkara on työnnetty tikkuun ja sen ympärille on kääritty pekonia.

    HK Scan on vastannut myös pienten makkaravalmistajien haasteeseen ja tuo markkinoille Maakari-artesaanimakkarat. Nimi tulee siitä, että makkarat valmistetaan käsityönä HK:n Vantaan tehtaalla ja savustukseen käytetään leppähaketta.

    ”Nämä ovat pääkaupunkiseudun lähiruokaa”, mainostaa kategoriapäällikkö Marika Rikkonen. HK:n iso tehdas sijaitsee Vantaalla kauppakeskus Jumbon naapurissa, joten lähialueella asuu yli miljoona kuluttajaa.

    Maakari-sarjan makkaroihin on haettu reseptit ja maut maailmalta: esimerkiksi Marokon Hassanissa maistuvat valkosipuli, kumina sekä paprika ja Kalifornian Dylanissa puolestaan mango, chili ja karpalo. Näiden makkaroiden lihapitoisuus on 85 prosenttia.

    HK Scan on nimennyt uusien tuotteidensa kohderyhmän lihaaneiksi. Nämä ovat kiinnostuneita uutuuksista, pitävät lihapitoisuutta laadun takeena ja ovat valmiita maksamaan siitä.

    HK arvioi lihaaneja olevan noin viidesosan ruokamakkaroiden kuluttajista.

    MT:n juttu suomalaisten nakkikulutuksesta vappuna.