Ruoka

Yosa-kauravälipalat siirtyvät yrityskaupassa Fazerille

Ruoka 17.03.2017

Vuonna 1977 perustettu Bioferme syntyi jo ennen nykyistä kaurabuumia.


Jarkko Sirkiä
Yosan kauravälipaloja.

Fazer laajentaa kauratuotteidensa valikoimaa ostamalla kauratuotteisiin erikoistuneen Biofermen.

Vuonna 1977 Turun lähellä Kaarinan Piispanristissä toimiva Bioferme tunnetaan erityisesti Yosa-tuotemerkillä myytävistä välipalatuotteistaan, jotka valmistetaan kaurasta hapattamalla. Yosa-tuotemerkki kuuluu kauppaan.

Nämä muodostavat Fazerin uuden liiketoiminta-alueen, joka erikoistuu maidottomiin viljasta valmistettuihin tuotteisiin, kasvispohjaisiin aterioihin ja mukaan otettaviin välipaloihin. Maidottomien tuotteiden kokonaismarkkinat kasvavat Euroopassa yli 10 prosenttia vuodessa, yhtiö perustelee tiedotteessaan.

”Nojaamme tässä laadukkaaseen ravitsemukseen ja rinnakkaisiin liiketoimintoihin. Näemme suuria mahdollisuuksia uudessa liiketoiminta-alueessa. Tavoitteemme on kasvattaa tätä liiketoimintaa merkittävästi ja keskittyä laajalle suuntautuvaan kansainväliseen kasvuun”, sanoo Fazerin konsernijohtaja Christoph Vitzthum.

Fazerin uutta liiketoimintaa ryhtyy johtamaan Bioferme Oy:n toimitusjohtaja ja pääomistaja Niko Scharlin.

Scharlin on myös Biofermen perustajaperheen jäsen.

”Yosa-tuotteet saavat arvoisensa kodin Fazerilla. Meille on tärkeää, että arvomaailmamme ovat samankaltaiset ja että Fazer on arvostettu perheyritys. Olemme innoissamme uusista mahdollisuuksista, joita yhteistyö voi tuoda tullessaan”, Scharlin toteaa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit