Suomalainen Maaseutu

”Huoltokirjassa olevat aukot näkyvät heti”

Suomalainen Maaseutu 14.12.2017

Traktorihuolto I. Kemppi Oy huoltaa koneita kolmessa maakunnassa ja viidessä toimipaikassa.


Ilpo Paananen

Heikki Tukiainen vaihtoi Adblue-suodattimen Valtran tuhannen tunnin huollossa

Lappeenrannassa 2004 perustetulla Traktorihuolto I. Kemppi Oy:llä on huoltokorjaamoja Etelä-Karjalan lisäksi Etelä-Savossa ja Pohjois-Karjalassa. Pohjois-Karjalan korjaamo sijaitsee Joensuussa. Yritys on Valtra- ja Fendt-traktorin sekä Sampo-puimureiden merkkikorjaamo.

"Meillä on täällä hallissa neljä huoltopaikkaa traktoreille ja meidän pääasiallisimmat asiakkaat ovat maatalousyrittäjiä ja urakoitsijoita", huolloista vastaava Antti Rautiainen kertoo.

Asiakkaiden traktoreita ja myös puimureita kuskataan huoltoon Joensuun lisäksi Kontiolahdelta, Liperistä, Viinijärveltä sekä Outokummusta ja Polvijärveltä. Jonkin verran traktoreita tulee Ilomantsin ja Rääkkylän puolelta. Huoltoon tuodaan 2000-luvulla valmistettujen traktoreiden lisäksi vanhempaakin konekantaa. Vanhempien traktoreiden korjaukseen tuomisen syynä ovat yleensä sähköviat.

"Huollot pyritään tekemään täällä hallilla ja vain kesällä huoltoja voidaan hoitaa kentällä. Muulloin ainoastaan poikkeustapauksissa, esimerkiksi jos kone rikkoutuu", Rautiainen selventää.


Haasteellinen puintikausi näkyi korjaamolla asti. Leikkuupuimureiden vetohihnoja kului ja vetoakselistoja tuotiin selvästi tavanomaista enemmän korjaukseen. Pääasiallisin työllistäjä on kuitenkin traktoreiden määräaikaishuollot. Korjausrepertuaariin kuuluu myös moottori- ja vaihteistoremontit sekä vaihtokoneiden kunnostukset.

"Viljelijän talouden tiukkuus näkyy siinä, että ensimmäisenä aletaan tinkiä huolloista. Kuuden sadan tunnin ja tuhannenkin tunnin määräaikaishuollot teetetään, mutta sitten aletaan viruttaa", Rautiainen sanoo.

Säännöllisillä huolloilla voidaan jatkaa merkittävästi traktorin käyttöikää. Rautiaisen mukaan traktorin kunnossa pysymiseen vaikuttaa niin monet tekijät, ettei koneen kaikkia vikoja voi automaattisesti laittaa huollon laiminlyömisen syyksi.

"Säännöllisesti huollettu traktori pysyy liikennekelpoisena ja vaikuttaa myös kuljettajan liikenneturvallisuuteen", Rautiainen tähdentää.

Helposti unohdetaan sekin, että huoltojen laiminlyönti johtaa siihen, ettei kone ole enää takuukelpoinen. Sähköinen huoltokirja paljastaa säälimättä sen, onko huollot hoidettu ajallaan.

"Jos traktoria viedään huoltoon toisella puolella Suomea, huoltokirjassa olevat aukot näkyvät heti."

Väärässä paikassa säästäminen näkyy myös siinä, ettei pikkuvikoja korjauteta ajoissa ja vähitellen joka paikka on rempallaan. Säännöllinen huolto parantaa traktorin jälleenmyyntiarvoa ja se on siten helpompi myydä.


Tekniikan kehittyminen ja takuun edellytysten täyttäminen on lisännyt määräaikaisten huoltojen merkitystä. Huolto alkaa useimmiten testerin kautta.

Rautiainen pitää nykytalvien suurimpana haasteena kosteusongelmien lisääntymistä, joka on seurausta siitä, että lämpötila sahaa pakkasen ja plusasteiden välillä.

"Näin se vaan on edelleen, että talvi yllättää monet ja polttoainesuodattimien jäätyminen hyydyttää koneet."

Yksi syy hyytymisiin on siinä, että halvemmalla kesälaadulla ajetaan liian pitkään. Myös tilasäiliöihin kertyneet epäpuhtaudet aiheuttavat ongelmia.

Aiheeseen liittyvät artikkelit