Suomalainen Maaseutu

Lavettiralli suuntaa Tampereelle – "paluukuormien saaminen on kriittinen tekijä"

Suomalainen Maaseutu 08.10.2017

KoneAgrian järjestäminen näkyy Suomen maanteillä, kun kauppiaat kuljettavat näyttelykoneita kohti Tampereen Messukeskusta. Ensimmäiset laitteet on lastattu lavetille jo paria viikkoa ennen näyttelyn avautumista.


Jaakko Pirttikoski

Koneita kuljetettaessa tilan tarve on usein tonneja suurempi. Kaikki Hankkijan maahantuomat koneet saapuvat Suomeen Turun kautta. Messuille kuljetetaan lähes 30 autokuormaa koneita.

Koneita kuljetettaessa tilan tarve on usein tonneja suurempi. Kaikki Hankkijan maahantuomat koneet saapuvat Suomeen Turun kautta. Messuille kuljetetaan lähes 30 autokuormaa koneita.
Jaakko Pirttikoski
Movere käyttää konekuljetuksissa runsasta kymmentä vakituista alihankkijaa. Kuormien yhdistely on helpompaa, kun autot ovat kuljetusliikkeiden omissa väreissä.
Movere käyttää konekuljetuksissa runsasta kymmentä vakituista alihankkijaa. Kuormien yhdistely on helpompaa, kun autot ovat kuljetusliikkeiden omissa väreissä.

Yhdet messujen suurimmista lavettisulkeisista järjestetään Turussa Hankkijan maahantulohuollossa, mistä ketjun hovikuljettaja Movere urakoi koneet näyttelyyn.

Moveren logistiikkapäällikkö Antti-Jussi Lummelampi kertoo, että näyttelyt näkyvät yrityksen kuljettamissa konemäärissä selkeänä piikkinä. Movere kuljettaa Hankkijan osastolle ulkomailta tulevat koneet Turun satamassa sijaitsevan Hankkijan maahantulohuollon kautta Tampereelle. Kotimaiset koneiden valmistajat rahtaavat omat tuotteensa suoraan messuille. Liikuteltavaa kertyy yhteensä lähes 30 autokuorman verran.

Ajojärjestelijä Reijo Rantanen korostaa, että suurten ja erikokoisten koneiden rahtaaminen on melkoista palapeliä, sillä vaikka tonneja kuormaan ei kertyisi tavattomasti, lavetin tila saattaa käydä ahtaaksi. Esimerkiksi neljä metriä leveä puimuri ja leikkuupöytä eivät välttämättä mahdu yhteen kuormaan, varsinkaan jos kyydissä on pöydän kuljetusvaunu. 8-metriselle pöydälle tehty kärry vaatii helposti 11 lavametriä.

"Kuljetusten järjestelyssä on pyrittävä taloudellisuuteen ja vältettävä tyhjänä ajamista. Paluukuormien saaminen on kriittinen tekijä, jotta kuljetukset saadaan taloudellisesti kannattaviksi."

"Lavettikuljetuksiin ei ole helppoa yhdistää muuta kuljetettavaa, vaikka sitä olisikin tarjolla. Konekuljetusten erikoisuus on, että tyhjänä ajoa tulee enemmän kuin normaalissa rahdissa tai kippaavissa nosturiautoissa", Lummelampi vertaa.

Rantanen kertoo, että messujen aikaan myös kiire rajoittaa ajojen järjestelyä. Osa koneista joudutaan hakemaan Turusta varta vasten eikä paluukuormia välttämättä ehditä keräillä matkan varrelta, jotta kuljettajien ajoajat eivät ylittyisi.

Movere käyttää konekuljetuksiin alihankkijoita, omaa lavettikalustoa yrityksellä ei ole. Vähän toista kymmentä kuljetusliikettä on Moveren ajoissa päivittäin, lisäksi ruuhkahuippuja tasaamaan käytetään muitakin kuljetusliikkeitä. Koska tavaravirrat laajassa maassa pienet, on hyvä että kuljetusliikkeet pystyvät hyödyntämään useiden asiakkaiden ajoja samoille matkoille.

Lummelampi kertoo, että yksittäisenä päivänä konenäyttelyn järjestäminen saattaa nelinkertaistaa kuljetettavien tavaroiden määrän. Näyttelykuormat ponnahtavat selvästi esiin viime vuoden tilastosta, jossa Okran rakentaminen ja purku erottuvat korkeina piikkeinä.

"Yksittäisinä päivinä mennään yli 500 tonnin. Vaikka Okra on suurempi, se on myös lähempänä Turkua. Matka Tampereelle vie yli kaksi tuntia, jolloin kahta kierrosta ei pysty ajamaan normaalissa ajoajassa. Jos kyydissä on koneita, jotka vaativat purkukalustoa paikan päällä, apua voi joutua odottamaan", Lummelampi selventää.

Kaikki Hankkijan maahantuomat koneet saapuvat Turkuun, jossa ne varustellaan vielä asiakkaan toivomilla laitteilla. Maahantulohuollon päällikkö Timo Jokila kertoo, että nopeimmillaan huolto ja tarkistukset hoituvat parissa tunnissa, mutta jos traktoriin asennetaan etukuormaaja sekä rakennetaan paljon hydrauliikkaa, varusteluun voi kulua viisikin työntäyteistä päivää.

"Näyttelykoneet tulevat usein tehtaalta valmiiksi varusteltuna. Jotkin koneuutuudet saattavat kiertää Eurooppaa niin tiiviillä aikataululla, että ne kulkevat omalla lavetilla suoraan näyttelystä toiseen. Niiden reitti on usein aikataulutettu tarkasti jo pitkälle etukäteen", Jokila kertoo.

Aiheeseen liittyvät artikkelit