Suomalainen Maaseutu

Urakoitsija: "Rauhallisesti on investoitu ja pyritään saamaan hankitut koneet täyteen kapasiteettiin"

Suomalainen Maaseutu 30.09.2017

Traktoriurakoinnin lumitöillä 2013 Liperin Ylämyllyllä aloittanut Eero Pehkonen on laajentanut toimintaansa harkiten. Asiakkaina ovat maatilat, Destia, tienhoitokunnat sekä Jätekukko Oy.


Ilpo Paananen
Hoidettavien teiden keskimääräinen pituus on 10 kilometriä.
Hoidettavien teiden keskimääräinen pituus on 10 kilometriä.
Ilpo Paananen
Juukalaisella maatilalla kasvanut Eero Pehkonen on ajanut traktoria poikavuosista lähtien.
Juukalaisella maatilalla kasvanut Eero Pehkonen on ajanut traktoria poikavuosista lähtien.
Ilpo Paananen
Lanauksessa ei hosuta vaan edetään alle 10 kilometrin tuntivauhdilla.
Lanauksessa ei hosuta vaan edetään alle 10 kilometrin tuntivauhdilla.
Ilpo Paananen

Lanausten edellytys on, että tienpinnassa on riittävästi kosteutta soran irrottamiseen. Perässä oleva rengaspakkeri tiivistää sorapinnan.

Lanausten edellytys on, että tienpinnassa on riittävästi kosteutta soran irrottamiseen. Perässä oleva rengaspakkeri tiivistää sorapinnan.

Eero Pehkosen Eepeen Konepalvelu Oy:n tukikohta vaihtui reilu vuosi sitten Ylämyllyltä naapurikuntaan Outokumpuun. Viuruniemen kylästä löytyi sopiva maalaistalo puolison kanssa asuttavaksi ja paikka koneurakointiyritykselle. Toimintaperiaatteena on tehdä yhteistyötä ja jakaa kalliiden koneiden kulut ja hinnat hankkimalla kimppakoneita.

"Aikalailla rauhallisesti on investoitu ja pyritään saamaan hankitut koneet täyteen kapasiteettiin ja vältetään turhat investoinnit", Pehkonen perustelee.

Nykyiset työmaat ovat noin 100 kilometrin säteellä Outokummusta. Yritys työllistää Pehkosen itsensä lisäksi yhden työntekijän. Säilörehuntekoajat ovat kesän kiireisintä aikaa.

"Säilörehunkorjaus ja pyöröpaalien kuljetukset ovat yleisimmät maatiloille tehtävät urakoinnit."


Käytössä on John Deere 6175R-traktori ja paaliperävaunu hydraulisilla laidoilla. Muut koneet tulevat tilalta.

Teiden lanauksia Pehkonen urakoi Destian lisäksi yksityisteiden tienhoitokunnille. Käytössä on tielana Stark Tl 7400 4500 kg. Kahden irrotusterän lisäksi lanassa on perässä rengaspakkeri, joka tiivistää sorapinnan. Hoidettavien teiden keskimääräinen pituus on kymmenkunta kilometriä.

"Lanaukset tehdään pääasiassa paikkolanauksina ja yleensä kolmen, neljän viikon välein. Paras vaihtoehtohan olisi että ne lanattaisiin sateisina aikoina tiuhempaan", Pehkonen suosittelee.

Kolmatta kesää lanauksia urakoiva Pehkonen sanoo miettineensä lanan vaihtoa uuteen, mutta tulleensa toisiin aatoksiin selvitellessään lanojen hintoja.

"Tämän kokoluokan lana maksaa uutena sellaiset 50 000. Joten ei ihan huvin vuoksi kannata alkaa uutta hankkimaan", nuori yrittäjä pohtii.

Uskoa tulevaan antaa kuitenkin se, että sorateiden määrä on lisääntymään päin, koska huonokuntoisia päällysteteitä palautetaan takaisin sorapintaisiksi.

"Onhan se vähän sellaista yksinäistä puuhaa, kun lanan kanssa ajetaan sellaisella alle kymmenen kilometrin tuntivauhdilla", Pehkonen myöntää.

Teidenvarsien niittoon Pekosella on käytössään piennarmurskain Perfect. Asiakkaina ovat yksityisteiden tiehoitokunnat. Niitot tehdään heinä-elokuun aikana.


Talvikauden aurauksia yrityksellä on yhteensä runsaat 60 tiekilometriä. Destian lisäksi asiakkaina ovat yksityisteiden tienhoitokunnat sekä yksityiset maanomistajat.

"Kilometrejä on riittävästi yhdelle traktorille. Tällöin saadaan auraukset hoidettua vielä säälliseen aikaan lumentulon jälkeen", Pehkonen perustelee.

Yritys vastaa myös Jätekukko Oy:n Outokummun lajittelukeskuksen jätteiden vastaanottamisesta. Keskus on avoinna kolmena päivänä viikossa.

"Huolehdimme myös sivukylillä olevien keräyspisteiden siisteydestä. Tottahan se on, että joidenkin ihmisten asennoitumisessa olisi toivomista", juukalaisella maatilalla kasvanut ja maaseutuyrittäjäksi Kiteellä opiskellut Pehkonen tuumii.

Yrityksen liikevaihto jakautuu Pehkosen mukaan melko lailla tasaisesti eri töiden kesken. Isoja heittoja ei ole.

Aiheeseen liittyvät artikkelit