Talous

"Viesti oli, että itkemisen on loputtava", S-ryhmä nosti halpuutuksen arvostelijat tikun nokkaan

Talous 13.10.2017

Tavarantoimittajien Ässäpäivillä HK Scanin Jari Latvanen ja MTK:n Juha Marttila esitettiin ruokaketjun valittajina.


Patrik Pelkonen
Ilkka Alarodun syyskuussa Ässäpäivillä pitämä esitelmä sisälsi leikkeitä uutisista, joissa halpuutuskampanjaa arvostelivat Keskon toimitusjohtaja Mikko Helander, HK Scanin toimitusjohtaja Jari Latvanen ja MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

S-ryhmä teki muutama viikko sitten omassa Ässäpäivässään ruokayrityksille selväksi, että ruuan hintaa on kaupan hyllyssä saatava edelleen alemmaksi.

Moni paikalla ollut hämmentyi, kun S-ryhmän kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu heijasti valkokankaalle HK Scanin toimitusjohtajan Jari Latvasen kuvan.

"Viesti oli, että itkemisen on ruokafirmoissa loputtava", paikalla ollut kertoo MT:lle.

Osa Ässäpäivään osallistuneista ruuanjalostajista koki, että Latvanen nostettiin tikun nokkaan näpäytyksenä S-ryhmän arvostelusta. Latvanen vaati kesällä HK:n heikkoa tulosta esitellessään, että "halpuutuksen ruokakaupassa on loputtava".

MT haastatteli Ässäpäivän tapahtumista useita tapahtumaan osallistuneita S-ryhmän tavarantoimittajia. Kukaan heistä ei suostunut esiintymään nimellään. HK Scanin edustajat eivät ole lähteiden joukossa.

Henkilöön käyvä arvostelu koettiin kiusalliseksi siksikin, että Latvanen seurasi Alarodun esitystä yleisön eturivissä.

Latvasen lisäksi esimerkkeinä valittajista Alarotu esitteli yleisölle MTK:n puheenjohtajan Juha Marttilan sekä S-ryhmän kilpailijan Keskon pääjohtajan Mikko Helanderin. Molemmat ovat julkisuudessa useaan otteeseen esittäneet huolensa liian halvan ruuan vaikutuksista kotimaiseen ruokaketjuun.

Ässäpäivä on S-ryhmän ja sen tavarantoimittajien vuotuinen tapahtuma, jossa kuullaan alan näkymistä ja pohditaan tuotteiden ja konseptien kehitystarpeita. Ulkopuolisilta tilaisuus on suljettu. Paikalla oli tänä vuonna yli tuhat S-ryhmän kumppania.

Alarodun esitykseen oli koottu leikkeitä muun muassa MT:n uutisista, joissa ruokaketjun tilannetta ja S-ryhmää on käsitelty kriittisesti. Tavoitteena oli hänen mukaansa näyttää, että keskusteluun ruokaketjusta kannattaisi tuoda myös positiivisia ja uutta rakentavia aloitteita.

"Halusin esityksellä osoittaa, että se miltä elintarvikeketjun tilanne näyttää julkisuudessa ei vie alaa eteenpäin. Meidän pitää rakentaa tulevaisuutta ketjussa yhteisesti."

Alarodun mukaan hän ei kommentoinut mitenkään esitykseen valittuja lehtijuttuja tai niissä esiintyneitä henkilöitä. Hän ei usko, että osallistujat olisivat kokeneet tilannetta vaivaannuttavana. "En minä voi kenenkään kokemuksia arvioida."

Alarodun mukaan S-ryhmän halpuutuskampanjaa saa arvostella vapaasti.

"Totta kai saa arvostella. Esityksessä nimenomaan oli S-ryhmää kritisoivia juttua. Sitä avoimuus tarkoittaa."

Alarotu nostaa esille myös Ruokamanifesti-aloitteen, jolla S-ryhmä haluaa parantaa yhteistyötä ketjussa.

S-ryhmän halpuuttamiskampanja ja kaupan kova hintakisa ovat ajaneet ruokafirmat ahtaalle. MT:n kesällä teettämässä kyselyssä kävi ilmi, että kauppa usein sanelee sopimusehdot ruokayrityksille, eikä aina itse pidä sopimaansa (MT 14.8.).

MT:lle kerrotaan, että Ässäpäivässä uskallettiin nyt puhua myös vaikeiksi koetuista asioista.

"Ruokakauppaa koskien tunnelma oli yllättävän kriittinen. Jos aiemmin on oltu hiljaa, nyt tuli tiukkaakin keskustelua."

Viesti S-ryhmältä ruokayrityksille oli kuitenkin selvä.

"Halpuutus jatkuu ja meidän on siihen sopeuduttava. Kyllä se suoraan ja aika ylimielisesti siellä sanottiin", erään yrityksen toimitusjohtaja toteaa.

Toisenlaisiakin näkökulmia osallistujien joukosta löytyy.

"Päivä oli asiallinen informaatiotilaisuus, jossa kauppa kertoi strategiastaan. Kotimaisuus, läheisyys ja luomu siinä korostuivat", suurehkon ruokayrityksen myyntijohtaja kuvailee. "S-ryhmällä on oma strategiansa. Ei ole minun tehtäväni arvioida, onko se oikea vai väärä."

Aiheeseen liittyvät artikkelit