Talous

Video: Suomen ensimmäinen sähkölautta liikennöi Nauvossa – viiden minuutin lataus riittää pakokaasuttomaan kyytiin

Talous 09.12.2017

Valtion lauttayhtiö Finferries leikkasi osansa liikenteen päästöistä sähköistämällä saaristolautan.


Kari Salonen
Sähkölautta palvelee kulkijoita saariston vilkkaimmin liikennöidyllä reitillä Paraisten ja Nauvon välillä.
Sähkölautta palvelee kulkijoita saariston vilkkaimmin liikennöidyllä reitillä Paraisten ja Nauvon välillä.
Hiljaista kuin sähkölautalla. Projektipäällikkö Kaj Jansson ja Elektra-lautan akusto.
Hiljaista kuin sähkölautalla. Projektipäällikkö Kaj Jansson ja Elektra-lautan akusto.

Järeä, noin metrin levyinen töp­seli laskeutuu automaattisesti lautta-alus Elektran kyljessä pilkottavaan pistorasiaan. Autot ajavat ulos Nauvon-­lautalta, seuraavat kannelle kohti Paraisten rantaa.

Viiden minuutin latauksella hybridilautta Elektran akut ovat taas täynnä seuraavalle 1,6 kilometrin vesistöylitykselle kohti Stormälön rantaa.

”Enin osa liikenteen päästöistä tulee autoliikenteestä. Me teemme osamme päästöjen vähentämiseksi”, sanoo Finferriesin toimitusjohtaja Mats Rosin esitellessään kesäkuussa liikennöinnin aloittaneen sähköllä toimivan hybridilautta Elektran tekniikkaa.

Suomen ensimmäinen sähkö­lautta on liikennöinyt Turun saariston vilkkainta reittiä Paraisten ja Nauvon välillä viime kesäkuusta lähtien.

Konehuoneessa on melkein äänetöntä, kun sähkömoottorit siirtävät voimaa vetolaitteisiin. Tuhannen voltin litiumakustot latautuvat aina kun lautta on rannassa. Lyhyellä merimailin matkalla akkutehoista purkautuu vain pieni osa, ja näin lyhyt viiden minuutin latausaika kummassakin rannassa riittää pitämään lautan liikkeessä.

Samalla reitillä ajaa kolme Finferriesin lautta-alusta. Näistä vain Elektra kulkee sähköllä, Sterna sisaraluksineen käyttää polttoaineenaan dieseliä.

Elektran hiilidioksidipäästöt ovat olemattomat verrattuna diesellauttoihin. Lautassa on dieselmoottorit ja generaattorit sähkökatkosten varalta.

Dieselit voivat olla tarpeen myös talvella apukoneina, jos meri jäätyy ja jäät ahtautuvat reitille. Tietä ei voi laittaa poikki missään oloissa.

Elektralla on siis vyö ja henk­selit, jotta matka jatkuisi keskeytyksittä 24/7 läpi vuoro­kauden ja vuoden.

Verrattuna autokannan vuosi­kymmeniä aikaa vievään ja kalliiksi tulevaan sähköistymiseen saaristolauttojen ja lossien sähköistys vaikuttaa kustannustehokkaalta ja järkevältä hankkeelta.

Siemensin teknologiaa akku­käyttöisissä laivoissa hyödynnettiin ensimmäiseksi Norjassa, jonne Siemens toimitti sähköteknologian maailman ensimmäiseen sähkökäyttöiseen autolauttaan MF Ampereen.

Kokoluokaltaan Elektran kokoinen Ampere on operoinut kuuden kilometrin reitillään Norjassa.

Polttoainesäästöt ovat olleet 60 prosenttia dieselkäyttöön verrattuna ja hiilidioksidi­päästöt nolla. Norjan sähköstä 95 prosenttia tuotetaan vesi­voimalla. Latauksen hinta matkaa kohden on viisi euroa.

Norjalla on Suomen tapaan oma kansallinen tavoitteensa leikata liikenteen päästöjä. Sähkölautat toimivat tässä yhtenä tekijänä, kun jo pitkään käytössä olevat lautat tulevat uusittaviksi.

”Yhtiö on jo saanut jatko­tilauksen hybridivoimansiirrosta neljään autolauttaan”, kertoi Siemensin meriteknologiasta ja telakkaliiketoiminnasta vastaava johtaja Odd Moen esitelleessään Siemensin ratkaisuja meriteollisuudelle.

Finferries operoi Turun saaristossa 21 reitillä. Järvi-Suomi mukaan lukien valtion omistama lautta toimii 44 reitillä ympäri Suomea ja kuljettaa vuosittain neljä miljoonaa kulku­neuvoa ja yli 10 miljoonaa matkustajaa.

Finferries tutkii seuraavia mahdollisia lauttatilauksia, mutta sen tarkempaan toimitus­johtaja Mats Rosin ei kommentoi.

Nauvo–Paraisten sähkölautan investointikustannukset laitureineen ja latausjärjestelmineen olivat 20 miljoonaa euroa. Akusto on arvokkain yksittäinen osa. Se maksoi noin miljoona euroa.

Verkkoyhtiö Caruna rakensi samaan aikaan saaristoon sähköverkkoa, ja Finferries pystyi ajoissa kertomaan omat tarpeensa lautan akkujen lataamisessa. Erikseen varustamo joutui investoimaan ainoastaan muuntajaan, jolla jännite muunnetaan lautan käyttämään 690 voltin jännitteeseen.

Korjattu 9.12.2017 kello 15:29 määreitä lautan tarvitsemasta sähköjännitteestä.

Aiheeseen liittyvät artikkelit