Talous

Islantilaisten outo Skyr valtasi neljänneksen Suomen rahkamarkkinoista – nyt rahkojen nousukausi alkaa olla ohi

Talous 26.12.2017

Markkinaoikeus pyörsi päätöksensä. Myös suomalaiset saavat valmistaa islantilaisten skyriä.


Eija Mansikkamäki
Skyr-pikari maksaa muutenkin kalliissa Islannissa 2,2 euroa, Suomessa yhden euron molemmin puolin. Purkeissa ja islantilaisen maitohyllyn reunassa kerrotaan englanniksi, että kysymyksessä on sellaisenaan syötävä rasvaton perinneherkku. Skyr-pikarin mukana tulee aina lusikka.

Skyr on outo tarina.

Islantilainen rahkavalmiste rantautui Suomeen vuonna 2010 ja nousi nopeasti suureen suosioon. Ansionsa oli varmasti Helsingin Sanomien koko etusivun ilmoituksilla, näyttävillä mainostapahtumilla Helsingin rantamilla ja oikealla ajoituksella.

Silti on omituista, että pienen Islannin perinnetuote uppoaa niin syvälle suomalaisiin, joilla on vahvaa hapanmaito­perinnettä itselläänkin.

Sekin on omituista, että sitä myydään niin isolla rahalla. Takana voi olla tanskalaista vientitukea, mutta skyr kirnunnee mainosrahaa paljon itsekin.

”Markkinoille tulo onnistui hienosti. Se tapahtui oikealla tavalla, kuluttajat hyväksyivät tuotteen helposti ja kysyntää siivitti kova proteiinibuumi”, selittää Osuuskunta Maito­kolmion markkinointipäällikkö Jouni Tiainen.

Samalla syttyi kuitenkin suuri rahkasota. Suomessa Arla halusi mukaan buumiin, mutta markkinaoikeus kielsi tuotteen valmistuksen ja myynnin skyr-nimellä. Tanskassa ja Ruotsissa se oli mahdollista.

Suomessakin Valio valmisti skyriä mutta joutui viemään sen Tanskaan.

Suomessa markkinaoikeus piti skyriä tuotemerkkinä eikä yleisnimenä, joten sitä saivat käyttää vain sen rekisteröineet yritykset.

Islannin suurin valmistaja MS Foods kävi tuotteen alkuperää koskevaa sanasotaa Arlan kanssa myös Britanniassa, missä valmistus oli mahdollista.

Toholampilainen Maitokolmio vastasi markkinaoikeuden kieltoon myymällä kesällä 2016 hapatettua maitovalmistetta, jonka nimi oli Fit Island. Island ei nimenä kuitenkaan myynyt eikä sitä voinut rekisteröidä, joten tuote jäi tauolle.

”Tämä on tällaista tuote­peliä”, Tiainen sanoo.

Kesällä oikeus kumosi päätöksensä. Skyr on nyt Suomessakin yleisnimi.

Esimerkiksi Maitokolmio miettii skyrin valmistuksen aloittamista ensi vuonna.

Periaatteet ovat entiset: ”Suomalaisesta maidosta perinteisellä reseptillä alkuperäisestä hapatteesta”, Tiainen linjaa mutta lisää, että kovin rahkabuumi on nyt ohi.

Maitokolmion kumppanina olisi MS Foodsia pienempi islantilaismeijeri.

Rahkoja myydään Suomessa noin sadalla miljoonalla eurolla vuodessa. Skyrin osuus on siitä neljännes.

Tähän saakka meille tuotu skyr on valmistettu pääosin Tanskassa.

Suomeen skyriä on tuonut alusta pitäen Skyr Finland. Liike­vaihto oli 22 miljoonaa euroa vuonna 2015, tulos 0,8 miljoonaa euroa ja työllisten määrä kolme.

Sekä skyr että tavallinen suomalainen rahka valmistetaan hapattamalla, mutta skyrin valmistuksesta puhutaan Islannin tarkoin varjeltuna salaisuutena bakteerikantoineen.

”Tuote on sinänsä hyvä mutta ei mitenkään ihmeellinen”, sanoo Valion tuoteryhmistä, tutkimuksesta ja brändeistä vastaava johtaja Tuomas Salusjärvi.

Hänkin painottaa skyrin onnistunutta ajoitusta.

Suomalaisista tuotteista Tiaisen mukaan ehkä eniten skyriä muistuttaa Valion Lumo-­rahka.

Aiheeseen liittyvät artikkelit